Polskie firmy sprzedające bursztyn zaczynają osiągać sukcesy poza granicami kraju. Produkty z z bursztynu cieszą się coraz większą popularnością w Dubaju, Australii, a ostatnio w Chinach.
Jeszcze kilka lat temu eksportowano z Polski rocznie biżuterię z bursztynem za nawet 400 milionów dolarów. W ubiegłym roku sprzedaż spadła o 15 - 20 procent, a z rynku zniknęło sporo mniejszych firm - powiedział Michał Kosior, dyrektor biura Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników. Eksport spadł, gdy załamała się sprzedaż w USA.
Amerykanie przez wiele lat byli największym odbiorcą bursztynu z Polski. Firmy przyznają, że popsuły rynek masową produkcją w niskich cenach. Gdy klienci zaczęli szukać bardziej wyrafinowanych wzorów, jubilerzy spróbowali wejść do innych krajów. Dzięki większemu eksportowi oraz stawianiu na droższe wyroby wartość rynku już w tym roku może sięgnąć 400 milionów dolarów. W Polsce powstaje co najmniej 75 procent światowej produkcji biżuterii z bursztynem.
J. Brzozowska
Archiwum