Branża dziecięca w liczbach

Prezentujemy najnowsze dane liczbowe dotyczące produkcji i handlu zagranicznego odzieżą oraz artykułami dla najmłodszych.



PRODUKCJA KRAJOWA ODZIEŻY DLA DOROSŁYCH I DZIECI

Tabela

Produkcja odzieży dla dorosłych i dzieci w ciągu III kwartałów 2007 r.



Rodzaj produktu/Wartość sprzedaży w tys. szt.

Garnitury i zestawy odzieżowe męskie i chłopięce/865

Płaszcze, kurtki, skafandry damskie i dziewczęce/10 896

Garsonki i zestawy odzieżowe damskie oraz dziewczęce/749

Rajstopy dla dorosłych i dzieci/85 386

Meble drewniane sypialniane dla dorosłych i dzieci/4 743



Producenci odzieży dla dorosłych i dzieci

W I półroczu 2007 r. wyroby pończosznicze dla dorosłych i dzieci produkowało 1 730 firm. Najwięcej z nich – 1 234 – działało w regionie łódzkim. Odzież z dzianin produkowało w tym czasie 1 866 przedsiębiorstw, natomiast odzież wierzchnią dla kobiet i dziewcząt – 6 009 firm. Produkcją bielizny dla dzieci i dorosłych zajmowało się ogółem w Polsce 1 664 podmiotów.



Sprzedaż detaliczna odzieży dla dorosłych i dzieci



Pod koniec czerwca 2007 r. tego rodzaju towary sprzedawało ogółem 49 860 firm, o 718 punktów więcej niż w analogicznym okresie 2006 r.



Tabela

Handel detaliczny odzieżą w Polsce w ciągu I półrocza 2007 r.



Województwo/Liczba handlowców

Razem/49 860

Dolnośląskie/3 764

Kujawsko-pomorskie/2 961

Lubelskie/2 639

Lubuskie/1 570

Łódzkie/3 808

Małopolskie/4 028

Mazowieckie/6 933

Opolskie/1 557

Podkarpackie/2 276

Podlaskie/1 186

Pomorskie/3 218

Śląskie/4 535

Świętokrzyskie/1 610

Warmińsko-mazurskie/1 825

Wielkopolskie/5 352

Zachodniopomorskie/2 598



HANDEL ZAGRANICZNY – IMPORT I EKSPORT ODZIEŻY ORAZ ARTYKUŁÓW DZIECIĘCYCH



Zestawy odzieżowe z bawełny



Import odzieży niemowlęcej z bawełny w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Waga w kg/Wartość w zł

Razem/299 336/12 430 304

Unia Europejska/29 481/784 718

Włochy/1 859/167 821

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/1/60

USA/1/60

Europa Środkowo-Wschodnia/49/4 219

Albania/49/4219

Kraje rozwijające się/269 805/11 641 307

Chiny/209 447/8 661 935



Zestawy odzieżowe z włókien syntetycznych



Kraj/Waga w kg/Wartość w zł

Razem/33 381/1 574 465

Unia Europejska/682/98 924

Niemcy/150/46 102

Europa Środkowo-Wschodnia/56/31 213

Ukraina/56/31 213



Spośród wszystkich rodzajów ubranek niemowlęcych sprowadzonych do Polski dominowały śpioszki, kaftaniki i koszulki z bawełny. Kupowaliśmy je przede wszystkim w Chinach i innych państwach rozwijających się. Import odzieży z włókien syntetycznych był prawie osiem razy mniejszy niż bawełnianej, natomiast odzież z pozostałych surowców została sprowadzona na kwotę niemal siedem razy mniejszą niż ubranka z bawełny.





Zestawy odzieżowe z dzianin





Import odzieży dla niemowląt wykonanej z dzianin w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/30 342 795

Unia Europejska/2 437 962

Dania/622 600

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/2 045

Szwajcaria/922

Europa Środkowo-Wschodnia/13 671

Chorwacja/13 671



Ważną pozycję wśród importowanej odzieży dla niemowląt zajmują ubranka z dzianin. Zakupiliśmy je przede wszystkim w krajach rozwijających się, głównie w Chinach, ale też Indiach i Bangladeszu. Wśród krajów unijnych na uwagę zasługuje wysoki import z Danii, która zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę wśród partnerów handlowych naszego kraju, w niektórych asortymentach wyprzedzając nawet Niemcy.



Eksport odzieży dla niemowląt wykonanej z dzianin w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/16 863 219

Unia Europejska/9 430 716

Holandia/5 407 083

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/127 339

Szwajcaria/104 430

Europa Środkowo-Wschodnia/7 069 103

Rosja/6 060 217

Kraje rozwijające się/236 061

Kazachstan/206 050



Eksport odzieży niemowlęcej z dzianin był prawie o połowę mniejszy niż import. Podczas gdy w imporcie dominowały Chiny, wśród partnerów eksportowych naszego kraju na czoło wysuwały się państwa unijne oraz kraje Europy Środkowo-Wschodniej.



Zestawy odzieżowe męskie i chłopięce (marynarki, blezery, spodnie, spodnie ogrodniczki, bryczesy, szorty – bez kąpielowych)



Import zestawów odzieżowych męskich i chłopięcych w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/13 191 757

Unia Europejska/2 982 780

Niemcy/1 677 750

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/110 596

USA/97 428

Europa Środkowo-Wschodnia/1 115

Chorwacja/1 115

Kraje rozwijające się/10 097 266

Chiny/6 213 392



Ponad trzy czwarte całego importu odzieży męskiej i chłopięcej w zestawach i kompletach pochodziło z krajów rozwijających się. Podobnie jak w ubiegłych latach szczególnie ważną rolę odegrały Chiny, w następnej kolejności Turcja i Tajlandia. Wartość towarów zakupionych w Turcji była jednak ponad dziesięć razy mniejsza niż importowanych z Chin.



Eksport zestawów odzieżowych męskich i chłopięcych w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/14 808 576

Unia Europejska/12 467 114

Niemcy/4 000 407

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/1 082 535

USA/580 037

Europa Środkowo-Wschodnia/1 138 207

Ukraina/576 106

Kraje rozwijające się/120 720

Kazachstan/39 869



W segmencie handlu zestawami ubraniowymi dla mężczyzn i chłopców po raz pierwszy od wielu lat eksport dominował nad importem. Największymi odbiorcami polskich wyrobów w I półroczu 2007 r. były kraje Unii Europejskiej, wśród nich: Niemcy, Grecja i Czechy. W grupie krajów rozwijających się ważnym odbiorcą produkowanej w Polsce odzieży okazał się Kazachstan.



Zestawy odzieżowe damskie i dziewczęce (żakiety, blezery, suknie, spódnice, spodnie, spodnie ogrodniczki, bryczesy)



Import zestawów odzieżowych damskich i dziewczęcych w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/102 922 966

Unia Europejska/50 236 691

Włochy/30 666 878

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/48 398

Kanada/28 204

USA/15 895

Europa Środkowo-Wschodnia/236 659

Ukraina/123 966

Kraje rozwijające się/52 401 218

Chiny/21 815 520



Import zestawów ubraniowych dla pań był prawie osiem razy większy niż dla panów. Najwięcej tego rodzaju produktów zakupiliśmy w Chinach i innych krajach rozwijających się.



Eksport zestawów odzieżowych damskich i dziewczęcych w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/78 900 431

Unia Europejska/66 604 167

Niemcy/18 283 146

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/1 319 112

Norwegia/372 989

Europa Środkowo-Wschodnia/8 361 693

Rosja/5 557 145

Kraje rozwijające się/2 615 459

Bośnia i Hercegowina/1 516 643



Eksport polskich zestawów ubraniowych dla kobiet i dziewcząt był o 24 022 535 zł niższy niż import. Nasze towary cieszyły się największym zainteresowaniem wśród: Niemców, Duńczyków i Szwedów. Eksport do wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej był o ponad połowę niższy niż sprzedaż do samych tylko Niemiec. Kraje wysoko rozwinięte nienależące do Unii zakupiły o połowę mniej produkowanych w naszym kraju zestawów ubraniowych niż państwa rozwijające się.



Koszule męskie i chłopięce z dzianin



Import koszul męskich i chłopięcych z dzianin w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/52 842 605

Unia Europejska/24 464 569

Włochy/19 611 766

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/212 122

USA/182 118

Europa Środkowo-Wschodnia/3 508

Chorwacja/3 125

Kraje rozwijające się/28 162 406

Chiny/10 684 072



Największe ilości tych towarów sprowadziliśmy z: Włoch, Chin, Turcji, Indii, Niemiec i Hiszpanii.



Eksport koszul męskich i chłopięcych w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/11 283 731

Unia Europejska/9 260 217

Dania/3 846 968

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/488 024

USA/306 921

Szwajcaria/124 956

Europa Środkowo-Wschodnia/1 321 302

Rosja/819 904

Kraje rozwijające się/214 188

Chiny/75 223



Eksport koszul był prawie pięć razy mniejszy niż import. Koszule męskie i chłopięce sprzedawaliśmy najczęściej do: Danii, Niemiec i Czech, ważną rolę w eksporcie odgrywała również Rosja.



Bluzki i koszule damskie oraz dziewczęce z dzianin



Import bluzek i koszul damskich oraz dziewczęcych w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/76 782 983

Unia Europejska/13 288 909

Dania/3 575 966

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/271 046

USA/268 266

Europa Środkowo-Wschodnia/13 218 509

Ukraina/13 179 787

Kraje rozwijające się/50 004 519

Turcja/21 094 142



Dwie trzecie bluzek i koszul dla pań i dziewcząt pochodziło z krajów rozwijających się, głównie z Chin. Z Unii Europejskiej sprowadziliśmy prawie siedem razy mniej bluzek i koszul, niż eksportowaliśmy do tych państw. Warto również odnotować stosunkowo wysoki import z Ukrainy.



Eksport bluzek i koszul damskich oraz dziewczęcych w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/112 899 634

Unia Europejska/90 969 237

Dania/27 613 968

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/5 813 065

USA/2 309 136

Europa Środkowo-Wschodnia/15 323 559

Rosja/9 252 872

Kraje rozwijające się/793 773

Kazachstan/256 629



Polskie bluzki damskie i dziewczęce cieszyły się największym zainteresowaniem w krajach unijnych. Sprzedawano je głównie do: Danii, Niemiec i Hiszpanii, ale ważnymi odbiorcami były też kraje Europy Środkowo-Wschodniej, wśród nich Rosja i Ukraina.



T-shirty z dzianin



Import T-shirtów w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/362 004 752

Unia Europejska/76 794 622

Włochy/ 20 469 220

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/1 034 657

USA/722 149

Europa Środkowo-Wschodnia/445 313

Chorwacja/292 781

Kraje rozwijające się/283 730 160

Chiny/96 603 081



Import T-shirtów był o ponad połowę większy niż eksport. Jedna piąta sprowadzonych do Polski produktów pochodziła z krajów Unii Europejskiej, zaś największy import – oczywiście z krajów rozwijających się. Wartość towarów tej grupy zakupionych w Chinach kształtowała się na poziomie 96 603 081 zł.



Eksport T-shirtów w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/131 266 376

Unia Europejska/112 295 862

Niemcy/27 255 186

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/2 574 477

USA/1 177 918

Europa Środkowo-Wschodnia/15 749 886

Rosja/8 979 996

Kraje rozwijające się/646 151

Bośnia i Hercegowina/21 623



Polskimi T-shirtami zainteresowane były przede wszystkim kraje Unii Europejskiej: Niemcy, Czechy i Dania. Sprzedaż do Czech była jednak o ponad połowę mniejsza niż eksport do Niemiec. Połowę eksportu do wszystkich krajów wysoko rozwiniętych nienależących do Unii zakupili Amerykanie.



Bielizna damska i dziewczęca z dzianin



Import bielizny damskiej i dziewczęcej z dzianin w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/55 904 505

Unia Europejska/17 247 027

Węgry/6 967 652

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/45 315

Izrael/21 027

Europa Środkowo-Wschodnia/247 912

Ukraina/149 640

Kraje rozwijające się/38 364 251

Chiny/21 158 952



Import bielizny damskiej i dziewczęcej był znacznie mniejszy niż eksport. Ponad połowa artykułów tego typu sprowadzonych do Polski została zakupiona w krajach rozwijających się. Wśród wysoko rozwiniętych państw pozaunijnych na uwagę zasługuje import z Izraela.



Eksport bielizny damskiej i dziewczęcej z dzianin w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/69 773 512

Unia Europejska/57 473 432

Niemcy/21 596 437

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/499 266

Norwegia/183 429

Europa Środkowo-Wschodnia/10 969 936

Rosja/6 033 788

Kraje rozwijające się/830 878

Belize/210 428



Produkowana w Polsce bielizna największym zainteresowaniem cieszyła się w krajach unijnych, szczególnie w: Niemczech, Francji i Czechach. Eksport do Czech był jednak trzy razy mniejszy niż sprzedaż do Niemiec.



Bielizna męska i chłopięca



Import bielizny męskiej i chłopięcej w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/30 960 887

Unia Europejska/3 923 667

Niemcy/1 631 306

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/16 874

Szwajcaria/6 888

Europa Środkowo-Wschodnia/22 782

Chorwacja/16 990

Kraje rozwijające się/26 997 564

Chiny/20 338 894



Import bielizny męskiej i chłopięcej pochodził przede wszystkim z Chin. Zakupiliśmy tam dwie trzecie wszystkich sprowadzonych do polski produktów.



Eksport bielizny męskiej i chłopięcej w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/15 027 203

Unia Europejska/13 046 681

Czechy/1 964 166

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/436 721

Norwegia/207 190

Europa Środkowo-Wschodnia/1 494 391

Rosja/1 017 441

Kraje rozwijające się/49 410

Chiny/20 382



Wartość eksportu bielizny męskiej i chłopięcej była blisko o połowę niższa niż importu. Produkowana w Polsce bielizna dla chłopców i mężczyzn została zakupiona przede wszystkim przez kraje unijne: Czechy, Niemcy i Szwecję.



Meble drewniane, w tym dla dzieci



Import mebli drewnianych w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Waga w kg/Wartość w zł

Razem/8 244 237/43 167 050

Unia Europejska/6 508 214/30 500 234

Włochy/1 560 719/10 031 322

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/6320/88 165

USA/4642/59 997

Europa Środkowo-Wschodnia/288 099/1 472 580

Rosja/107 316/645 483

Kraje rozwijające się/1 441 604/11 106 071

Chiny/950 055/7 916 846



Import mebli drewnianych był niemal jedenaście razy mniejszy niż eksport. Produkty te sprowadzaliśmy najczęściej z: Włoch, Litwy, Czech, wśród krajów rozwijających się największą rolę odgrywały zaś Chiny i Malezja.



Eksport mebli drewnianych w ciągu II kwartałów 2007 r.



Kraj/Ilość w kg/Wartość w zł

Razem/96 656 388/508 145 011

Unia Europejska/72 398 343/384 408 218

Niemcy/2 510 2027/132 441 291

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/16 404 582/80 802 963

USA/9 359 180/46 722 637

Europa Środkowo-Wschodnia/3 730 123/22 525 245

Rosja/1 824 818/9 510 319

Kraje rozwijające się/4 123 340/20 408 585

Malezja/1 524 434/7 539 801



Polskie meble wykonane z drewna cieszyły się dużym uznaniem szczególnie w krajach unijnych. Na uwagę zasługuje wysoka sprzedaż do Niemiec i Francji.





Wózki dziecięce



Import wózków dziecięcych w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/63 540 543

Unia Europejska/25 651 046

Szwecja/11 192 791

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/86 142

Norwegia/80 015

Kraje rozwijające się/37 803 355

Chiny/37 468 214



Najwięcej wózków dziecięcych trafiło do Polski z Chin. Na dalszej pozycji znalazły się takie państwa, jak: Szwecja, Niemcy i Hiszpania.



Eksport wózków dziecięcych w I półroczu 2007 r.



Kraj/Wartość w zł

Razem/143 628 297

Unia Europejska/57 097 839

Niemcy/18 090 613

Pozaunijne kraje wysoko rozwinięte/593 771

Kanada/444 166

Europa Środkowo-Wschodnia/85 521 645

Rosja/78 538 339

Kraje rozwijające się/415 042

Kazachstan/389 273



Wartość eksportu produkowanych w Polsce wózków dziecięcych była ponad dwa razy wyższa niż importu. Towary te sprzedawaliśmy głównie do państw Europy Środkowej i Wschodniej (Rosja, Ukraina).



Źródło: Główny Urząd Statystyczny

Archiwum