Lipskie Dni Zegarkó i Biżuterii Midora
08/09/2003
Tegoroczne Lipskie Dni Zegarków i Biżuterii Midora miały miejsce w dniach 6-8 września i zgromadziły 156 wystawców z 21 krajów. Tradycyjnie już odbyły się one jednocześnie z Targami Upominków i Wyposażenia Wnętrz - Cadeaux oraz z Targami Tkanin - Comfortex.
Tegoroczne Lipskie Dni Zegarków i Biżuterii Midora miały miejsce w dniach 6-8 września i zgromadziły 156 wystawców z 21 krajów. Tradycyjnie już odbyły się one jednocześnie z Targami Upominków i Wyposażenia Wnętrz - Cadeaux oraz z Targami Tkanin - Comfortex. Oferta pokazywana na 10 000 m2 obejmowała następujące grupy produktów: zegarki, biżuterię, półfabrykaty do produkcji biżuterii, kamienie szlachetne, perły i korale, wyroby ze srebra, barometry i termometry, maszyny i narzędzia, artykuły wyposażenia sklepów etc.
Znacznie bo z 2800 w ubiegłym roku do 3500 wzrosła liczba zwiedzających. Zdaniem kierownika targów Andreasa Zachloda oznacza to wzrost zainteresowania branżystów tą imprezą. Jednocześnie informuje on, że kupcy dokonywali zakupów ostrożnie, ale z optymizmem i nadzieją na udany handel w okresie przedświątecznym.
Największą część wystawców stanowiły firmy niemieckie, nie zabrakło także przedstawicieli branży z Włoch, Holandii, Indii czy Kanady. Godnym podkreślenia jest fakt, iż Europę Środkowo-Wschodnią najliczniej reprezentowały polskie firmy. Swoje oferty zaprezentowały 4 firmy: Loren (Korczyna) - producent zegarków męskich i damskich, Into of Poland (Warszawa) - producent i dystrybutor zegarków ściennych i ozdobnych, m.in. marki Adler, De Tian (Szczecin) - importer pereł i producent biżuterii z perłami oraz Galeria Ptasznik (Kraków), która przygotowała ekspozycję promującą polskich projektantów i polskie wzornictwo.
Obserwując wystawiające się na Midorze firmy, łatwo dało się zauważyć, iż większość z nich nastawiona była głównie na prezentację wyrobów średniego i niskiego pułapu cenowego - jest to efekt zmian zachodzących na rynku niemieckim w zakresie produkcji i handlu oraz ogólnej koniunktury. W tym przedziale plasowała się licznie reprezentowana w tej edycji branża zegarkowa. Udział wzięły m.in. takie firmy jak: MAG - prezentujaca marki bruno banani, Roamer, szwajcarska firma Victorinox Mitron Watch oraz wiele innych. Z kolei niezbyt bogato reprezentonwany był sektor biżuterii ze złota oraz kamieni szlachetnych. Brakowało firm z nowymi i ciekawymi wzorami, szczególnie jeśli chodzi o biżuterię z bursztynem.
Jednym z tematów na tegorocznej edycji Midory była biżuteria artystyczna, której został poświęcony pokaz specjalny Annual International Graduate Show oraz forum dyskusyjne. Tradycyjnie już po raz trzeci pokaz prac dyplomowych studentów międzynarodowych szkół designu zorganizowała znana galerystka Marie-Jose van der Hout z Holandii.
Po raz pierwszy został zorganizowany Lipski Dzień Projektantów - forum, na którym spotkali się twórcy biżuterii, producenci, sprzedawcy i prasa branżowa. Dyskutowano m.in. o tym, jak dalece kompromisowa może i powinna być biżuteria, aby spełniać jednocześnie ambicje artystyczne oraz życzenia klientów. Zdaniem ekspertów biorących udział w dyskusji, zapotrzebowanie na indywidualizm może biżuterii artystycznej otworzyć lukratywną niszę rynkową. Jednocześnie ogromną rolę przypisano wykwalifikowanemu sprzedawcy jako łącznika między ideą twórcy a osobowością klienta.
Organizatorzy przygotowali także bogaty program seminariów głównie dla sprzedawców, które pomogą im jeszcze efektywniej prowadzić działalność. Można się było m.in. dowiedzieć, jak ważna jest radość i pozytywne odczucia w pracy, jak dużą rolę pełni dobrze udekorowana witryna oraz jak zaprogramować pozytywnie samego siebie.
Również na Midorze przeprowadzono ankietę wśród wystawców, z której wynika, że Midora spełniła oczekiwania 80,5% wystawców. 83,7% wystawców i 78,2% zwiedzających zadeklarowało, że pojawi się na tych targach za rok. Dalej z ankiety wynika, że zwiedzający interesowali się głównie ofertą ze średniego i podstawowego przedziału cenowego (46,5%), a w następnej kolejności biżuterią artystyczną i z wyższego przedziału cenowego (33,7%) oraz perłami i kamieniami szlachetnymi (29,7%). Ogólnie znacząca ich większość była zadowolona z przebiegu imprezy (82,7%), a 62,2% dokonało zamówień i zakupów.
Następna edycja targów Midora (w połączeniu z targami Comfortex i Cadeaux) odbędzie się w terminie 11-13 września 2004 w Lipsku.
Więcej informacji: www.leipziger-messe.de
|