LITWA – MAŁY KRAJ WIELKICH MOŻLIWOŚCI
30/10/2004
Wystawa POLEXPORT KOWNO ma długą i bogatą tradycję. Uczestniczy w niej każdego roku po kilkaset polskich i litewsko-polskich firm i prawie 90 proc. wystawców nawiązuje satysfakcjonujące ich kontakty. Jak efektywny jest handel z Litwinami świadczy niespotykana na innych rynkach dynamika polskiego eksportu rzędu 30 proc. W ubiegłym roku obroty przekroczyły 1,6 miliarda dolarów. Polski eksport (1.35 mld USD) był o niecałe 200 milionów mniejszy niż do Rosji. Ta tendencja utrzymuje się również w roku bieżącym. W pierwszym półroczu wartość obrotów handlowych wyniosła ponad 880 milionów dolarów, a po siedmiu miesiącach prawie miliarda dolarów (983 miliony) z dynamiką ponad 24proc. Po raz pierwszy od wielu lat dynamicznie wzrósł litewski eksport do Polski – o 46 proc. Akcesja obu krajów do Unii Europejskiej spowodowała dalszy wzrost wymiany. Zniesienie wszelkich ceł i kontroli na polsko-litewskiej granicy spowodowało, wg danych Straży Granicznej, wzrost przewozów o blisko 20 proc.
XI MIĘDZYNANRODOWE TARGI KOWIEŃSKIE
POLEXPORT KOWNO 2004
POD HONOROWYM PATRONATEM
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ALEKSANDRA KWAŚNIEWSKIEGO
PREZYDENTA REPUBLIKI LITWY PANA VALDASA ADAMKUSA
WICEPREMIERA, MINISTRA GOSPODARKI RP PANA JERZEGO HAUSNERA
12- 15 PAŹDZIERNIKA 2004 ROKU
A przecież nie jest to kres możliwości, szczególnie w takich branżach, jak artykuły rolno-spożywcze, wyroby przemysłu chemicznego, materiały budowlane.
Firmy polskie oferują litewskim partnerom towary o wysokiej, akceptowanej na rynku europejskim jakości, po cenach konkurencyjnych, poszukując jednocześnie wyrobów atrakcyjnych dla rynku polskiego.
Najczęściej sprzedawanymi towarami są: produkty przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych, maszyny i urządzenia oraz sprzęt elektryczny, tworzywa sztuczne, artykuły rolno-spożywcze, wyroby z papieru i celulozy oraz meble. Sprowadzamy z Litwy przede wszystkim: produkty mineralne (gaz ziemny, oleje i ropę naftową, nawozy sztuczne), drewno i wyroby z drewna, artykuły rolno-spożywcze, maszyny i urządzenia mechaniczne, wyroby z tworzyw sztucznych.
Przedsiębiorcy litewscy świetnie znają rynek rosyjski a także białoruski, ukraiński czy kazachski. Duża część polskich towarów jest reeksportowana. Zarabiają na tym obie strony.
Wspólne członkostwo w Unii Europejskiej oraz globalizacja rynku światowego, skłania polskie firmy do zawiązania ścisłej współpracy inwestycyjnej, kooperacyjnej i handlowej z Litwą. Również dlatego, że razem można korzystnie sprzedawać do Rosji, Ukrainy czy Białorusi. Tegoroczna wystawa POLEXPORT w Kownie stwarza ku temu bardzo dobrą okazję.
Od maja bieżącego roku Polska i Litwa stały się pełnoprawnymi członkami Unii Europejskiej. Fakt ten niesie za sobą nowe wyzwania. Stwarza również nowe możliwości wspólnego działania, nie tylko w formie prostych relacji handlowych, ale również poprzez zwiększenie zaangażowania we wspólne przedsięwzięcia inwestycyjne, również na rynkach krajów trzecich.
XI Międzynarodowe Targi Kowieńskie POLEXPORT 2004 zgromadzą na blisko 3000 mkw. powierzchni netto blisko 120 firm
Na wystawie przedsiębiorstwa z jednej branży będą zgrupowane w specjalnie wydzielonych sektorach co umożliwi profesjonalną prezentację oferty.
W podziale branżowym reprezentowane będą przede wszystkim: maszyny, narzędzia, urządzenia – 26; budownictwo i wyposażenie domów – 21; artykuły spożywcze – 13; elektronika i motoryzacja 12; konsumpcja – 11; tekstylia i odzież – 10; chemia i kosmetyki, opakowania - 10; Ponadto reprezentowane będą samorządy Wrocławia, Łodzi, Białegostoku, Olsztyna, Suwałk, izby gospodarcze z Gorzowa Wielkopolskiego i Frankfurtu n/Odrą, Międzynarodowe Targi Poznańskie i inni. Przyjadą także przedsiębiorcy z Mołdowy, Obwodu Kaliningradzkiego, Łotwy, Białorusi.
Reprezentowane będzie wszystkie 16 polskich województw. Najwięcej firm przyjedzie z Mazowsza (Warszawa) – 21; Wielkopolski (Poznań) – 15; Śląska(Katowice) – 12; Podlasia (Białystok) – 11; Warmia i Mazury (Olsztyn) – 9; Pomorze – (Gdańsk, Szczecin) – 9. A także 5 firm litewskich.
W poszczególnych branżach biorą udział znane polskie firmy:
tekstylia i odzież: HORSAN z Zielonej Góry – odzież damska z dzianin, CAMELA S.A. z Wałbrzycha – wkłady odzieżowe, APIKO z Wejherowa – kurtki damskie, DEMAR z Mstowa - obuwie)
Podczas XI Polskiej Wystawy Narodowej POLEXPORT przyznane zostaną tradycyjne nagrody: Wojewoda Podlaski wręczy „Podlaskiego Żubra” za najefektywniejszy debiut targowy; Marszałek Województwa Podlaskiego nagrodzi firmę najefektywniej promującą województwo podlaskie; Prezydent Suwałk przyzna „Włócznie Jaćwingów” za promocję nowoczesnych technologii i najatrakcyjniej zaaranżowane stoisko a kierownictwo Polsko-Litewskiej Izby Gospodarczej Rynków Wschodnich - „Wstęgi Niemna” (nagroda – w kategoriach innowacyjności i nowoczesnych technologii oraz najefektywniejszej współpracy z partnerem litewskim oraz w tych samych kategoriach „Medale Wstęgi Niemna”.
Nagrodę za najefektywniejszą współpracę firmy polskiej z partnerami litewskimi ufunduje Mer Kowna.
l.lewandowska
|