Targi CPD Woman Man
CPD Woman Man
10/08/2003

Na targowym barometrze: wyż dla mody

Upalne letnie dni targowe współgrały w Dusseldorfie z gorącymi nastrojami w modzie. Dominowały płonące kolory w różnorodnych etnicznych i folkowych motywach, wyznaczając tendencje na następny sezon wiosna/lato 2004. W czasie trudnego okresu dekoniunktury potwierdziła się potrzebna rola targów jako miejsca dialogu między producentami i handlowcami w celu wspólnego wypracowania nowych, zorientowanych na klienta zasad partnerstwa.

Upalne letnie dni targowe współgrały w Dusseldorfie z gorącymi nastrojami w modzie. Dominowały płonące kolory w różnorodnych etnicznych i folkowych motywach, wyznaczając tendencje na następny sezon wiosna/lato 2004. W czasie trudnego okresu dekoniunktury potwierdziła się potrzebna rola targów jako miejsca dialogu między producentami i handlowcami w celu wspólnego wypracowania nowych, zorientowanych na klienta zasad partnerstwa.

W targach CPD udział wzięło 1900 wystawców z 51 krajów, w tym

18 wystawców z Polski: Derbis z Tarnowskich Gór, Leder z Wielunia, Margot z Grodziska Wlkp., Orzeł Zakłady Lniarskie z Mysłakowic, Instytut Włókien Naturalnych z Poznania, Polska Izba Lnu i Konopi, Nancy Collection z Torunia, Con Duo z Wieruszowa, Almax ze Zduńskiej Woli, Royal Fashion z Ostrowa Wlkp., Marwel z Głogowa, Horsan z Zielonej Góry, Lenda z Radomia, Salon Mody Ślubnej Classa

z Zabrza, Elizabeth z Konina, Agnes ze Świdwina, Kontrast z Opalenicy i Kwark ze Szczecina.

Pierwotne wątpliwości związane z bardzo trudną sytuacją gospodarczą tej branży szczęśliwie się nie potwierdziły. Zaobserwowano powstrzymanie niekorzystnych przemian strukturalnych w handlu detalicznym zarówno w Niemczech, jak i za granicą, a także nowy układ asortymentów w placówkach handlowych. Odnotowano dalsze zmiany w proporcjach między zamówieniami z wyprzedzeniem 2 sezonów, a zamówieniami na sezon następny. Zamówienia kolekcji z wyprzedzeniem 2 sezonów charakteryzowały się podziałem terminów dostaw w zależności od terminu zapotrzebowania na dane modele. Natomiast w zamówieniach na sezon następny (Flashprogram) handel preferował nowe pomysły w kolekcjach w połączeniu z krótkimi terminami dostaw ze strony producentów/wystawców. Ogólnie biorąc, handel kierował się jeszcze bardziej życzeniami klientów i w tym celu zamawiał modę dostosowaną do ich aktualnych potrzeb.

Kontraktacje

Handlowcy dokonywali zamówień kolekcji na sezon wiosna/lato 2004 w wysokości 16%, w tym odzież damska 18,5% i męska

11,2 % w stosunku do całości obrotów. Zamówienia handlu na najbliższy sezon jesień/zima 2003/04 wyniosły 17,8%, z czego odzież damska 20,5% i męska 13%. Ta struktura zamówień potwierdza kontynuację tendencji w handlu do coraz częstszego zamawiania kolekcji na najbliższy sezon, tj. z wyprzedzeniem 6 miesięcy.

Innym zjawiskiem w kontraktacjach było poszukiwanie nowych dostawców przez 70% odwiedzających handlowców, co oznacza poszukiwanie alternatywy dla dotychczasowych trwałych umów między producentami odzieży i handlowcami charakteryzującymi się wysokim poziomem tzw. minimum przy zamówieniach.

Odwiedzający

55 tys. specjalistów z całego świata odwiedziło te najważniejsze międzynarodowe targi. Udział odwiedzających z zagranicy wzrósł do

35%. Wśród odwiedzających aż 15% odwiedziło targi CPD po raz pierwszy. Odwiedzający przyjechali do Dusseldorfu praktycznie z całego świata, przeważały kraje europejskie, zwiększyło się również grono handlowców z Azji wykorzystujących targi CPD Woman-Man jako ważną dla siebie platformę biznesu. Wśród odwiedzających 34% reprezentowało modę męską, a 58% modę damską, bieliznę, odzież sportową i dziecięcą.

CPD Sport

CPD Sport był nowym sektorem na targach. Mimo że tacy markowi wystawcy jak Windsurfing, Chiemsee lub Regatta pozytywnie wypowiadali się o nowo pozyskanych klientach z branży mody, to jednak premiery tego nowego sektora targów nie można było jeszcze uznać za w pełni udaną. Jednakże pozytywne strony tego nowego przedsięwzięcia dla całego spektrum mody zostały ze wszystkich stron wyraźnie potwierdzone. Organizatorzy zajmą się obecnie głównie opracowaniem nowej i transparentnej koncepcji dla CPD Sport.

Global Fashion

W tej targowej platformie udział wzięło 450 wystawców, w tym 3 firmy z Polski (Derbis, Leder, Margot). Zarówno odwiedzający, jak i wystawcy na CPD Woman-Man widzieli ważny element integracyjny dla zmieniających się reguł podaży i popytu w branży mody. Wobec konieczności optymalizowania możliwości zlecania produkcji ten sektor CPD odegrał ważną rolę, oferując światowy przegląd mocy produkcyjnych i usługowych. Na Global Fashion poszukiwano nowych producentów oferujących różne formy kooperacji: od kolekcji własnych pod marką klienta do różnych form przerobów. Każdego dnia program Global Fashion obejmował prezentacje najnowszych trendów, seminaria marketingowe i przegląd „workshopów”, czyli specjalnie zaaranżowanych sklepów danych marek.

CPD Fabrics

Targi tkanin to idealna platforma dla producentów oferujących tkaniny na 3 przyszłe sezony. Potrzeby rynku mody w kierunku przyspieszenia produkcji na wszystkich poziomach łańcucha kooperantów określane hasłem ăTime to marketŇ znalazły na CPD Fabrics swoje wyraźne potwierdzenie. Stawiane przez międzynarodowy handel odzieży wymogi wobec producentów w celu zwiększania ilości kolekcji na dany sezon oraz skrócenia terminów dostaw w kontraktacji

z wyprzedzeniem na 2 sezony zmusiły producentów odzieży oraz oferujące własne kolekcje duże organizacje handlowe do częstszego

i zmiennego rytmu tworzenia kolekcji z nowych tkanin.

3000 odwiedzających z 35 krajów poszukiwało nowych tendencji

w tkaninach i kolorystyce na najbliższe sezony, przy czym umocniła się tendencja z poprzednich 7. targów CPD Fabrics do poszukiwania tkanin dla kontraktacji na sezon najbliższy oraz dla przeszyć uzupełniających. Przeprowadzona na targach reprezentatywna ankieta wykazała, że prawie 2/3 odwiedzających, poza informacjami na temat kolorystyki i trendów w tkaniach na sezon jesień/zima 2004/05, poszukiwało tkanin na uzupełniające kolekcje na sezon wiosna/lato 2004. Co piąty odwiedzający CPD Fabrics stwierdził, że wśród

70 wiodących firm tkaninowych z 35 krajów poszukuje dostawców nowych tkanin na sezon wiosna/lato 2004 w krótkich terminach realizacji. Takie przedsiębiorstwa jak Noteboom Textiel z Holandii lub Reissmann z Niemiec potwierdziły zapotrzebowanie na nowości tkaninowe dla krótkich i powtarzalnych kolekcji realizowanych przez przemysł odzieżowy, jednakże pod warunkiem szybkiej i terminowej dostawy. Wyraźna większość odwiedzających, obok oferty na krótkoterminowe dostawy tkanin

i dodatków, poszukiwała inspiracji dla produkcji na następne sezony. CPD Fabrics potwierdziły również swoją pozycję jako targi przeglądu przyszłych tendencji dla kreatorów międzynarodowej mody damskiej, męskiej i sportowej. Wielkie organizacje handlowe, takie jak Charles Vźgele ze Szwajcarii, Ernstingus Family, Karstadt, Kaufhof i Wźrl z Niemiec, wykazują podwojony udział w liczbie odwiedzających, tj. o 13,8% w stosunku do zeszłorocznej edycji.

Fashion Gallery/Galleria Uomo

Śmiałe kolekcje, którym nic na odważnej modzie nie zbywało, to właśnie treść Fashion Gallery. Przodowały tu kolekcje takich znanych projektantów jak Anja Goeckel - Londyn, Suzana Peric, Anke Schloeder Đ Madryt, Anna Scholz - Londyn, jak również nowo odkrytych projektantów takich, jak Kazu Huggler ze Szwajcarii, Lustwear z Finlandii, Denisa Nova z Pragi i rosyjski duet projektancki Olga & Elena z Moskwy. Najbardziej spektakularną prezentacją był codzienny pokaz „Gallery Designers Show” sponsorowany przez Nokię. Natomiast Galleria Uomo prezentowała stylową męską klasykę z atrakcyjnym udziałem takich pereł męskiej mody jak Claude Montana, Rochas czy Missoni Sport.

Reevolutions.

W targowym namiocie mieszczącym niebanalne kolekcje upał targowy komponował się z „gorącym” stylem prezentowanej mody w stylu hot fashion.