Norymberga wciąż na fali
13/04/2006
Blisko 2800 wystawców z 63 państw - to jedne z najlepszych statystyk w ciągu kilku ostatnich lat trwania Międzynarodowych Targów Zabawek w Norymberdze. Zorganizowaną od 2 do 7 lutego br. imprezę odwiedziło około 75 tys. handlowców z ponad stu krajów.
Norymberska ekspozycja zaliczana jest do największych i najważniejszych wystaw tego typu. To tutaj dowiadujemy się, jakie zabawki będą brylować przez najbliższy rok, poznajemy nowo powstałe firmy, obserwujemy nowinki technologiczne w dziedzinie dóbr przeznaczonych dla najmłodszych. To wreszcie tutaj kształtują się trendy, które swoim zasięgiem obejmują niemal cały świat.
Polacy na targach
W tym roku wystawiło się aż 39 firm z Polski. Wspólne wystąpienia przedsiębiorców z poszczególnych państw stają się coraz bardziej popularną formą prezentacji na targach. Pod wspólnym szyldem pokazało się aż 25 krajów, w tym także Polska. Do Norymbergi z ramienia Polskiego Stowarzyszenia Branży Zabawek i Artykułów Dziecięcych przyjechały m.in. firmy: Alexis II z Warszawy (artykuły dla niemowląt), Happy Toys z Wrzosowa k. Częstochowy (zabawki z tworzyw sztucznych), HH Poland z Gliwic (zabawki, sprzęt sportowy, artykuły szkolne), Maxim z Wrocławia (puzzle i gry edukacyjne), Nina z Białych Błot k. Bydgoszczy (zabawki z tworzyw sztucznych), Pony Toys z Rabienia k. Łodzi (zabawki i akcesoria niemowlęce), Samopol z Wrocławia (gry planszowe, puzzle, konie na biegunach), Slider (klocki przestrzenne). I choć stoiska naszych wystawców nie porażały wielkością ani rozmachem - ograniczona powierzchnia wystawiennicza, to jednak dla wielu była to jedyna szansa zaprezentowania się na największej ekspozycji na świecie.
Candy Camp
To nowość na targach. Cukierki to zdaniem niektórych handlowców doskonały produkt dodatkowo przyciągający dzieci do sklepów z zabawkami. 11 niemieckich producentów przedstawiło różne możliwości prezentowania tych słodkich towarów w punktach z artykułami dla najmłodszych, a także różne warianty opakowań słodkości sprzedawanych w tych placówkach.
Trendy
Nowości 2006 - tradycja i nowoczesność
Międzynarodowe Targi Zabawek zawsze były nie tylko okazją do spotkań ludzi z branży, ale przede wszystkim stanowiły znakomite miejsce do zaprezentowania światu nowości, które przy splocie wielu czynników mają szansę stać się ogólnoświatowymi hitami. Trzeba się im więc przyjrzeć wnikliwie, gdyż może się to stać inspiracją dla naszych producentów. Dobre rady zawsze w cenie...
Po pierwsze - na szczycie list przebojów branży zabawkarskiej są (i z pewnością pozostaną) gry komputerowe i wideo. Jedyne, co się zmienia, to wiek odbiorcy, obniżający się systematycznie - podobnie jak cena produktów, co wynika z postępu technologicznego i popularyzowania nowoczesnej techniki w coraz większej liczbie krajów. Dziś nikogo już nie dziwią programy komputerowe napisane z myślą o przedszkolakach. Warto się pokusić o skonfigurowanie ich z innymi zabawkami naszej pociechy, DVD stojącym w salonie lub komórką rodzeństwa. Technologia naprawdę nie zna obecnie żadnych granic.
Po drugie - jeśli chcemy odnieść sukces rynkowy, po prostu musimy walczyć o piłkarskie nawiązania w naszych produktach. Piłkarska mania i gorączka, jaka ogarnie glob podczas mistrzostw świata w Niemczech (czerwiec i lipiec br.), to znakomita okazja do zarobku nie tylko dla producentów gadżetów dla kibiców, którzy przyjadą na mecze, ale również dla licencjodawców i licencjobiorców.
Po trzecie - piraci. To oni (także dzięki licencjom związanym z filmem „Piraci z Karaibów. Wyprawa po Czarną Perłę”) będą drugim, obok akcentów piłkarskich, motywem przewodnim dominującym we wszystkich możliwych gałęziach przemysłu zabawkarskiego. Ten temat podjęły m.in. firmy: Lego, Mega Bloks, Giochi Preziosi, Famosa, Simba.
Po czwarte - cena. Tylko za jej pomocą można dziś walczyć na konkurencyjnym rynku. Raczej trzeba postawić na duże obroty i sprzedaż niż na wysoką marżę na mniej licznie sprzedawanych produktach.
Przyjrzyjmy się teraz najważniejszym grupom artykułów zabawkarskich pokazywanych podczas Międzynarodowych Targów Zabawek w Norymberdze:
Modele konstrukcyjne i hobby
Sukces w tej kategorii wiązać należy przede wszystkim z wizualną atrakcyjnością oferowanych produktów i/lub trafnie wykupioną licencją. W modzie pozostają modele klasycznych pojazdów wykonywane w nowoczesnej technologii LiPo (specjalna odmiana polimerów) gwarantującej trwałość i wierność odwzorowania oryginału. Wśród nowości największe emocje wzbudziła seria Oldies but Goldies firmy Revell oraz ogromny (wytworzony tylko w skali 1:125) model Airbusa 380 firmy Heller.
Zabawki mechaniczne i elektroniczne
Ta grupa jest najbardziej zróżnicowana z wszystkich wymienionych. Jednak i w niej możemy znaleźć wspólne akcenty. Jednym z nich (chyba najważniejszym) jest nawiązywanie do tematyki japońskich komiksów Manga. Czyni to i Lego (Exo-Force), i Mega Bloks. Playmobil przenosi bawiących się w czasy cesarstwa rzymskiego (The Romans), a Mattel walczy o emocje odbiorcy serią Shake’n Go. Do mody powracają samochodziki - im szybsze, tym lepsze, ale popularnością będą się również cieszyć bardziej zaawansowane technologicznie zabawki (te proponują coraz częściej producenci z Chin, np. Intelligence Frontier Media Lab ze swoim sztandarowym produktem Moving Music).
Lalki i akcesoria
Lalki są chyba najbardziej „codziennymi” zabawkami każdej dziewczynki. Wyróżnienie się spośród tysięcy podobnych artykułów nie należy do najłatwiejszych zadań producenta. Dlatego niektórzy decydują się na rynkowe eksperymenty. Hiszpański producent Famosa pokazał serię Jaggets Babies będącą połączeniem lalek-nastolatków z pamiętnikami i wspomnieniami z wczesnego dzieciństwa. Również Zapf-Creation zaprezentował podobny pomysł - serię Missy Milly. Simba oferuje lalki Steffi z dodatkami dla dziewczynek, np. w postaci modnej chusty. Barbie¨ Fashion Fever, zawsze na topie lalki My SceneTM to wszystko, aby małe elegantki mogły przenieść się w zaczarowany świat mody i podpatrzeć zwariowane życie zgranej paczki przyjaciółek.
Duże przedsiębiorstwa nie robią praktycznie żadnych ruchów rynkowych bez dogłębnych badań potrzeb konsumentów. Innym pomysłem jest również dołączanie do produktów płyt DVD albo coraz większej gamy „technologicznego” wyposażenia lalek i ich domów.
Będąc przy tym temacie, warto wspomnieć także o księżniczkach Disneya, a szczególnie odmienionej Arielce (Simba) czy popularnych laleczkach Polly Pocket (Mattel).
Książki, gry, zabawki edukacyjne i multimedia
Niesamowita liczba publikacji w tej grupie dotyczy w tym roku wspomnianych już mistrzostw świata w piłce nożnej. Do tego dochodzi coraz bardziej popularna tematyka naukowa (np. zafascynowanie dzieci biologią i fizyką) czy matematyka. Hitem na kolejne sezony będą jednak gry Sudoku (prawie każdy z dużych producentów gier ma je już w swojej ofercie) i wszystko, co jest związane z połączeniem rosnących możliwości domowych komputerów z wszechobecnymi odtwarzaczami DVD (Mattel).
Karnawał, śmieszne artykuły, fajerwerki
Halloween, tradycje regionalne, rubaszne żarty - tak można pokrótce scharakteryzować tę grupę produktów.
Zabawki drewniane
Nadal popularne, choć tracą już powoli swój walor ekologiczności i powrotu do przeszłości. Teraz docenia się raczej ich możliwości technologiczne - elektryczna kolejka Brio czy najnowsze zestawy Brio Network (komputerowe stworki) są tego znakomitym przykładem. Ceny zabawek drewnianych spadły w ostatnim czasie i raczej nie należy się spodziewać powrotu złotych czasów producentów naturalnych zabawek.
Malowanie i kreacja
Popularne na Zachodzie malowanie i domowe rodzinne prace plastyczne to prawdziwe zagłębie producentów. Coraz bardziej modne stają się w tym sektorze akcenty japońskie (kumimoto) i domowe wytwarzanie „unikalnej” biżuterii (Eberhard Faber).
Outdoor i odpoczynek
Tu nawiązania do futbolowych mistrzostw świata nasuwają się same i są oczywiście jak najbardziej trafione. Carromco Sport Games, Tip Kick, Hudora, Mondo i Trampoline - to tylko niektóre z firm nawiązujących swoimi produktami do tematyki piłkarskiej.
|