Jubileuszowa edycja portugalskich targów obuwia
31/03/2003
W połowie stycznia (16-18.02) odbyła się w Porto 50. edycja targów Mocap, organizowanych przez APICCAPS (Związek Portugalskich Producentów Obuwia, Komponentów i Galanterii Skórzanej) we współpracy z ICEP (Przedstawicielstwo Handlowe i Turystyczne Republiki Portugalii).
Jak podają organizatorzy, w tegorocznej imprezie wzięło udział 160 wystawców (producenci obuwia, komponentów,
maszyn oraz organizacje branżowe). Na konferencji prasowej przedstawiciele APICCAPS przyznali, że w tym roku spadła nie tylko liczba wystawców, ale także odwiedzających targi. Co prawda, pojawiło się około 600 nowych kupców ze Stanów Zjednoczonych i Europy, ale tegoroczne liczby nie były zadowalające. Mimo że targi Mocap cieszą się coraz większym zainteresowaniem kupców z zagranicy, niezbędne wydaje się przeprowadzenie nowej kampanii reklamowej, promującej obuwie portugalskie za granicą. Kampania ta przyczyniłaby się nie tylko do zwiększenia eksportu portugalskiego obuwia, ale także zainteresowałaby większą liczbę kupujących do odwiedzenia Mocapu w Portugalii.
Komentując sytuację branży obuwniczej w minionym roku, prezes Związku Portugalskich Producentów Obuwia (APICCAPS) Manuel Carlos nie podał wyników za ubiegły rok, ponieważ jak powiedział, ostateczne wyniki są jeszcze nieznane. To, co już wiadomo, to fakt, że portugalski przemysł obuwniczy w pierwszym półroczu 2002 roku odnotował spadek eksportu do krajów europejskich o około 1,56% w porównaniu z podobnych okresem w roku poprzednim. Wartościowo eksport do krajów europejskich spadł o 0,14% i wyniósł 692 miliony euro. Na drugim, oprócz europejskiego, najważniejszym rynku zbytu obuwia portugalskiego, czyli w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Meksyku udział eksportu w pierwszym półroczu 2002 roku wyniósł 4,35% (w pierwszym półroczu 2001 r. 5,25%).
W sumie wolumen eksportu, zgodnie ze statystykami, spadł o około 2,22% do 45 milionów par, a wartość eksportu spadła o 0,92% i wynosiła około 756 milionów euro.
Zapytany o przyszłość portugalskiego przemysłu obuwniczego, prezes Manuel Carlos powiedział, że producenci powinni skoncentrować się na opracowaniu nowych strategii i inwestowaniu w innowacyjność swoich produktów (portugalskie frmy z branży obuwniczej inwestują ponad 65 milionów euro rocznie w innowację swoich produktów). APICCAPS pragnie wspierać także wprowadzanie nowych, alternatywnych materiałów i technologii, które nie będą zanieczyszczały środowiska naturalnego.
Prezes Carlos stwierdził, że szansą na wzrost konkurencyjności obuwia
portugalskiego na światowych rynkach byłoby połączenie wszystkich gałęzi przemysłu związanych z produkcją obuwia i ścisła współpraca między producentami obuwia a producentami maszyn, garbarniami i firmami produkującymi komponenty.
25 lat Mocapu
25 lat, czyli 50 edycji mają targi Mocap w Porto.
Po raz pierwszy odbyły się w czerwcu 1978 roku w pomieszczeniach jednego z hoteli Porto. Dopiero w połowie lat 90. zostały przeniesione przez organizatorów APICCAPS i ICEP do hal centrum targowego Exponor na przedmieściach Porto, które mogło pomieścić wzrastającą liczbę wystawców i odwiedzających.
Od początku swego istnienia impreza skupiała głównie te firmy portugalskie, które zainteresowane były eksportem. Największy wzrost eksportu, według danych APICCAPS, nastąpił w połowie lat 90. Jego wartość wyniosła wówczas 850 milionów euro. Wzrosła także liczba producentów obuwia w Portugalii z około 600 w 1978 roku do ponad 1400 w roku 2001 (dane: APICCAPS).
W tym roku, z okazji 50. edycji imprezy, zostały zorganizowane dwie wystawy ilustrujące 25-letnią historię targów Mocap. Na plakatach z poprzednich edycji można było obejrzeć nie tylko zmieniającą się modę od 1979 roku do dzisiaj, ale także sprawdzić, kto był gościem wszystkich poprzednich edycji Mocapu.
Jubileusz był również okazją do wręczenia nagród. Organizatorzy wyróżnili producentów, którzy biorą udział w każdej edycji targów od początku istnienia Mocapu. Wśród nich znalazły się firmy: Arauto, Carlsuper, Konflict, Marina i Pratik. Po raz pierwszy została wręczona nagroda za innowacyjność, której fundatorem były: Narodowy Instytut Przemysłu (INPI), APICCAPS i Centrum Technologii Butów (CTC). Nagrodę tę otrzymał producent maszyn CEI, który został wyróżniony za innowacyjne technologie i firma Procalcado, nagrodzona za zastosowanie nowych materiałów. Poza tym nagrodą wyróżniono następujące firmy: Fly London za politykę marki, Eject w kategorii design, a także Basilius za produkcję ekologiczną.
Trendy
Na targach w Porto zaprezentowane zostały przede wszystkim wzory klasyczne i nowe interpretacje znanych już tendencji. Propozycje projektantów były bardzo różne od stylu folk po retro. Pojawiły się więc kozaki z wąskimi cholewami
i ostro zakończonymi noskami, ale także botki z zaokrąglonymi noskami. Bardzo ostro zakończone czubki zaprezentowali tylko niektórzy producenci, ale wszystkie propozycje były w połączeniu z wysokimi obcasami. Także motywy zaczerpnięte z westernów nie są już tak popularne, pojawiają się tylko gdzieniegdzie.
Wystawcy zaprezentowali głównie modele w tradycyjnie ulubionych kolorach zimy, czyli brązie (w odcieniach: od jasnych cameli po czekoladowy) i czerni. Prawie na każdym stoisku widoczne były także wzory w kolorze bordo. Najwięcej było obuwia wygodnego, co podsumował jeden z wystawców, mówiąc: ăModa coraz bardziej zmierza w kierunku casualÓ.
Zagraniczni kupcy na Mocap
Jak podają organizatorzy, wśród odwiedzających targi byli kupcy z następujących krajów: Portugalii, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Danii, Irlandii, Norwegii, Holandii, Włoch, Kanady, Hongkongu, Japonii, Rosji, Polski, Szwecji, Grecji, Izraela, Austrii i Szwajcarii.
Na rynku polskim obuwie portugalskie dostępne jest od lipca 2000 roku, kiedy w Piasecznie pod Warszawą zostało założone konsorcjum Portugalia Shoes zrzeszające kilka portugalskich fabryk obuwia. Spółka ma na celu rozwój dystrybucji i propagowanie wyrobów portugalskich w Europie Wschodniej. 50. edycję targów Mocap odwiedził przedstawiciel Portugalia Shoes Józef Malinowski, który podpisał umowy z nowymi firmami, między innymi z marką Aerosoles.
Drugą firmą z Polski, obecną na targach Mocap, była Prima Moda z Wrocławia. Jak twierdzi jej właściciel Dariusz Plesiak, swój pierwszy pobyt na targach w Portugalii może uznać za udany. Nawiązał kilka ciekawych kontaktów z producentami i jest szansa, że w najbliższym sezonie jesienno-zimowym w jego sklepach pojawią się portugalskie buty .
Obuwie portugalskie będzie stanowiło uzupełnienie naszej oferty, która obejmuje głównie buty produkowane we Włoszech powiedział Dariusz Plesiak.
Wzory, które pokazali producenci portugalscy, stylistyką i kolorystyką różnią się nieco od wzorów włoskich, ale ta odrębność jest ich zaletą. Niektóre marki, jak na przykład Aerosoles czy Fly, cieszą się już dużą popularnością w Europie Zachodniej, więc planują bardziej intensywne działania w naszej części Europy. A czytając statystyki z ubiegłego roku, można zaryzykować stwierdzenie, że wejście na zupełnie nowe rynki, takie jak Polska, Rosja, Czechy lub Węgry może okazać się wielką szansą dla portugalskich producentów obuwia, ponieważ rynki te mają ogromny potencjał, o czym przekonali się już Włosi.
Magdalena Piekarska
j.b.
|