Targi WIOSENNA edycja PTM Poznań 4-6 marca 2003
WIOSENNA edycja PTM Poznań 4-6 marca 2003
31/03/2003

WIOSENNA edycja PTM PoznaŃ 4-6 marca 2003

Poznań nadal modny

Wokół Targów Poznańskich narosło wiele mitów stawiających je w negatywnym świetle. Do tej pory narzekano na małą liczbę wystawców i zwiedzających. Tymczasem ostatnia edycja PTM pokazała, że najgorsze targi mają już za sobą. Tym razem imprezę odwiedziło 11 tys. gości. Branżę skórzaną reprezentowało 150 firm.



ăGdzie rzeka płynęła, tam płynąć będzieÓ to mądre, ludowe powiedzenie zdaniem Kazimierza Klepaczewskiego, prezydenta Polskiej Izby Garbarzy, Przetwórców Skóry i Handlu jak ulał pasuje do oceny minionych targów pod nazwą Poznański Tydzień Mody.

Wielokrotnie wyrażałem przekonanie, że dla polskich przedsiębiorców Poznań nie ma alternatywy powiedział K. Klepaczewski. Prawie wiekowa tradycja, doskonała promocja, prawdziwie europejska infrastruktura, ostatnio ukoronowana została centralnym zespołem wejściowym, którego nie powstydziłyby się najbardziej prestiżowe targi na świecie. Radykalny wzrost liczby wystawców, w tym zadowolonych, zwielokrotnienie liczby zwiedzających sprawia, że moim zdaniem Poznański Tydzień Mody pewien koniunkturalny, aczkolwiek dość głęboki kryzys, ma już za sobą dodał. Jestem pełen uznania dla wielkiego

wysiłku marketingowego zarządu oraz pracowników MTP, a także mądrości

samych przedsiębiorców. To właśnie

ludzie naszej branży po pewnym okresie rozkojarzenia spowodowanego trudnościami rynkowymi i złudną propagandą zrozumieli, że prężne branżowe targi w Poznaniu to wielka szansa dla polskich firm obuwniczych i garbarskich. Zrozumieli, że ranga i prestiż targów zależy od licznej obecności przedsiębiorców, tak po stronie wystawców, jak i zwiedzających stwierdził K. Klepaczewski.

Forum przemysłu lekkiego

Dla wystawców sektora skórzanego przeznaczono pawilon numer 5, dla branży odzieżowej halę 25, pawilon 11 poświęcony był 40-leciu polskiej mody, w szczególności mody proponowanej przez Grażynę Hase, która właśnie w Poznaniu obchodziła swój benefis.

Firmy obuwnicze prezentowały kolekcje wiosenno-letnie. Byli też tacy producenci i importerzy, którzy sondażowali modele przygotowane na sezon zimowy. Z kolekcją jesienno-zimową przyjechały do Poznania między innymi takie firmy, jak: Wortmann, Rieker, Roberto, Koma, Vi-GGa-Mi.

Uroczystość otwarcia targów

Oficjalnego otwarcia Poznańskiego Tygodnia Mody dokonał prezes zarządu MTP Bogusław Zalewski w obecności Bogdana Golika, wiceprezesa Krajowej Izby Gospodarczej i Jerzego Garwudzkiego,

dyrektora gabinetu prezesa Krajowej Izby Gospodarczej. W uroczystości udział wzięli przedstawiciele władz samorządowych i administracyjnych Poznania i województwa wielkopolskiego, reprezentanci korpusu dyplomatycznego i świata nauki.

Otwarciu wiosennej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody towarzyszył pokaz młodej projektantki Agaty Nesteruk, absolwentki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i London Centre for Fashion Studies, która prezentując kolekcję własną, wykorzystała obuwie marki Maccioni, pochodzące z częstochowskiej fabryki obuwia Lim.

Medale za buty

Zgodnie z tradycją Międzynarodowych Targów Poznańskich, jak zawsze na każdej edycji, i tym razem zostały przyznane Złote Medale MTP za najlepsze produkty spełniające wysokie kryteria jakości i stylu.

Ku dużemu zadowoleniu nie tylko producentów obuwia, ale i Kapituły Sądu Konkursowego w tym roku aż cztery firmy z branży obuwniczej zgłosiły swoje wzory. W porównaniu z ubiegłoroczną jesienną edycją Poznańskiego Tygodnia Mody, kiedy żadna z firm nie przystąpiła do konkursu o Złoty Medal, jest to liczba imponująca. W rezultacie medale otrzymały: firma Eksbut za obuwie damskie, Cobra za mokasyn męski, Mrugała za obuwie dziecięce i Wierna za obuwie dziecięce.

Przestrzenie specjalne

Podczas Poznańskiego Tygodnia Mody, który oprócz wystawiennictwa jest źródłem informacji dla ludzi branży, odbywają się pokazy mody, wystawy itp. w ramach programu przestrzeni specjalnych. W tym roku organizatorzy zaproponowali uczestnikom targów między innymi Forum Trendów i Wzorcowe

Wystawy Sklepowe. Na Forum Trendów studenci Katedry Projektowania Ubioru, Kolegium Mody i uzupełniających studiów magisterskich na Wydziale Tkanin i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi zaprezentowali awangardowe koncepcje obuwia a także odzieży.

W ramach Wzorcowych Wystaw Sklepowych pokazano projekty witryn wystawowych w salonach obuwniczych z informacją o wykorzystanych w kompozycji materiałach i cenach poszczególnych elementów wystawy.

Szczypta targowej edukacji

Każdego dnia odbywały się liczne szkolenia i seminaria, w których mógł wziąć udział każdy uczestnik targów zarówno wystawca, jak i gość.

Z myślą o przedstawicielach branży obuwniczej zorganizowano seminaria o następującej tematyce:

Jakość obuwia jako główny czynnik zadowolenia klienta,

Wymagania jakościowe dla materiałów i elementów spodowych w świetle relacji producent-sprzedawca-klient,

Program dla rozwoju przemysłu skórzanego w Polsce,

Relacje: sprzedawca-konsument w świetle nowych przepisów dotyczących reklamacji.

Z myślą o handlowcach powstała Akademia Handlowca. W ramach tego wydarzenia odbyły się szkolenia z zakresu podstawowych technik sprzedaży osobistej i merchandisingu, które były skierowane głównie do branży obuwniczej. Organizacją Akademii Handlowca zajęła się agencja marketingowa Punkt.

Co mówią wystawcy?

Po zaprzestaniu wystawiennictwa w 2001 roku na Poznańskim Tygodniu Mody producent obuwia dziecięcego z Działdowa firma Vi-GGa-Mi powróciła na targi.

Jesteśmy wierni Poznaniowi mówi Ewa Krzyżewska, koordynator produkcji i handlu w Vi-GGa-Mi. Zauważywszy zmniejszone zainteresowanie Targami Poznańskimi, nie przenieśliśmy się do Łodzi. Sądzę bowiem, że najlepszym miejscem służącym w Polsce wystawiennictwu jest Poznań centrum targowe z długoletnią i piękną tradycją. Serca nam rosną, kiedy widzimy odradzanie się Międzynarodowych Targów Poznańskich. Wyjeżdżamy z Poznania zadowoleni z efektów naszej pracy uzyskanych w czasie trzydniowej imprezy targowej i z efektów prac organizatorów podkreśliła E. Krzyżewska.

Opinię o tym, że Poznań to kolebka polskiego wystawiennictwa, podziela Robert Szpitalak, dyrektor PPUH Roberto. Z Poznaniem wiąże się tradycja targowa. To tutaj są odpowiednie warunki wystawiennicze nowowczesne hale, duża liczba miejsc parkingowych, a do tego bardzo dobre ceny zaproponowane przez organizatora na tej edycji. Nie bez znaczenia jest też centralne położenie Poznania zaakcentował R. Szpitalak.

Biorąca po raz trzeci udział w Poznańskim Tygodniu Mody, a pierwszy po pięcioletniej przerwie firma Cobra z Żarek ocenia wiosenną edycję targów jako bardzo korzystną dla firmy. Edycje sprzed kilku lat, choć były większe, zarówno pod względem ilości wystawców, jak i odwiedzających, nie przynosiły wymiernych korzyści powiedział Dariusz Napora, właściciel firmy. Diametralnie odmienne wnioski wyciągam z tegorocznych targów. Mieliśmy możliwość poznania i pozyskania nowych odbiorców. Zebraliśmy nawet zamówienia uściślił D. Napora.

Nowy uczestnik Targów Poznańskich firma Koma z Myszkowa po raz pierwszy zaprezentowała swoją kolekcję obuwia męskiego w Poznaniu. Na przedstawioną ofertę złożyły się modele wiosenno-letnie, ale i wzory przygotowane już na sezon zimowy.

Wcześniej braliśmy udział w Targach Łódzkich, lecz ze względu na lepsze warunki wystawiennicze, jakie zapewniają organizatorzy MTP, wybraliśmy Poznań wyjaśnił Marek Konofalski, właściciel Komy. Jesienią również zamierzamy wziąć udział w Poznańskim Tygodniu Mody zapewnił M. Konofalski.

Leszek Dunia, współwłaściciel firmy Presko, po raz pierwszy uczestniczył w Poznańskim Tygodniu Mody jako wystawca. Nasza firma jak dotąd nie brała udziału w Targach Poznańskich. Przyjeżdżaliśmy do Poznania jako obserwatorzy. Zależało nam wówczas na nawiązaniu kontaktów z garbarniami, producentami spodów itp. W tym roku wystawiliśmy się na MTP, chcąc pozyskać nowych klientów w czasach trudnej sytuacji rynkowej i branżowej, i trzeba podkreślić nasze zadowolenie z organizacji wystawy i kosztów, jakie ponieśliśmy dodał.

Bardzo odpowiada nam termin tych targów. Brakuje jednak większej ilości klientów uzupełnił Robert Grunwald, kierownik działu marketingu w Presko.

Na brak odwiedzających nie narzekała firma TCT Polska oferująca granulaty do produkcji obuwia. Szeroka gama produktów zaprezentowana przez TCT na Targach Poznańskich spotkała się jak podał Kamil Jabłoński, Market Manager,

z dużym zainteresowaniem. Największe zapotrzebowanie mamy ostatnio na granulaty naturalne, czyli takie, które nie podlegają barwieniu, są przezroczyste

powiedział K. Jabłoński.

Według Arkadiusza Kiniorskiego, odpowiedzialnego za dział sprzedaży w firmie Rieker Polska, na ostatniej edycji PTM nie pojawiła się duża liczba klientów, którzy byliby zainteresowani ofertą tej firmy. Owszem, kolekcja cieszyła się powodzeniem, niemniej jednak brakowało nam konkretnych klientów, którzy podpisaliby zamówienia.

Dla firmy Rieker bardzo korzystny jest termin Targów Poznańskich. Czas trwania PTM bardzo nam odpowiada. Dla importera obuwia jest on korzystniejszy od terminu proponowanego przez

organizatorów targów Obuwie-Skóra,

choć trzeba przyznać, że edycję wiosenną tej imprezy przesunięto z pierwszego tygodnia maja na kwiecień uzupelnił A. Kiniorski.

Niezbyt duże efekty odnotowała turecka firma Muya, reprezentowana w Poznaniu przez Ozgura Batwralpa, dyrektora firmy. Od kilku lat firma ta bierze udział tylko w wiosennej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody. Początkowo Muya wystawiała się gościnnie na stoiskach innych firm i prezentowała w Polsce kolekcje wiosenno-letnie, jak i jesienno-zimowe. Od pewnego czasu przyjeżdża na targi tylko z kolekcją wiosenno-letnią z uwagi na brak zainteresowania ze strony polskiego klienta tureckim obuwiem zimowym. Na wiosennej edycji firma ta po raz pierwszy wystawiała się samodzielnie. Efektami rozmów z odbiorcami, według opinii Ozgura Batwralpa, nie była jednak usatysfakcjonowana.

Ceny

Cieszy to, że wreszcie zwyciężyły

realne oceny. Czterech wielkich hal zapchanych firmami garbarskimi i obuwniczymi jak na początku lat 90. już

nigdy nie będzie, gdyż nasza branża

kilkakrotnie się skurczyła przekonuje K. Klepaczewski.

Ceny biletów wstępu w kolejnych dniach trwania Poznańskiego Tygodnia Mody kształtowały się następująco: 10,00 zł w dniach 4-5 marca i 5,00 zł w ostatnim dniu targów 6 marca.

Zdaniem organizatorów

Na uroczystości otwarcia targów prezes MTP Bogusław Zalewski podkreślił, że na edycję wiosenną przyjechało

378 wystawców. W swoim przemówieniu zaznaczył również, że po raz pierwszy od długiego czasu nastąpił przyrost polskich wystawców kosztem gości zagranicznych.

Organizatorzy wykazują zadowolenie z efektów swojej pracy. A było jej sporo... Jak podała Elżbieta Roeske, kierownik zespołu organizacji targów, w celu zai-

nicjowania kontaktów oraz spotkań

handlowych wystawców Poznańskiego Tygodnia Mody z kupcami i przedsiębiorcami z zagranicy został poszerzony zakres działań promocyjnych. Reklama w branżowej prasie zagranicznej objęła swym zasięgiem takie kraje, jak: Białoruś, Czechy, Estonię, Litwę, Łotwę, Słowację, Rosję, Ukrainę i Węgry.

Targi promowane są na zagranicznych imprezach wystawienniczych (np. Mosshoes, Leather and Shoes), w których udział brał wiceprezes MTP Grzegorz Turkiewicz i Elżbieta Roeske. Poznański Tydzień Mody wspierany jest również działaniami promocyjnymi ze strony zagranicznych przedstawicielstw MTP i izb branżowych.

Grzegorz Turkiewicz, wiceprezes MTP wyraził satysfakcję z wiosennej edycji PTM, kierując do przedstawicieli sektora skórzanego podziękowania za owocną współpracę.

Jesteśmy naprawdę zadowoleni z tych targów. Została powstrzymana

tendencja spadkowa liczby wystawców. Pragnę jednak podkreślić, że dobry efekt końcowy, jaki udało nam się osiągnąć na tegorocznej wiosennej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody, nie byłby możliwy bez udziału i dużego zaangażowania firm z branży obuwniczej. Bardzo wielu przedsiębiorców rozumiało potrzebę współpracy z organizatorem i za to jesteśmy wdzięczni podkreślił G. Turkiewicz.

Co mówią garbarze?

Prezydent Polskiej Izby Garbarzy, Przetwórców Skóry i Handlu bardzo pozytywnie ocenił bogate ekspozycje, jakie mieliśmy możliwość obejrzeć na wiosennej edycji targów w Poznaniu. Zadowoleniem napawa go również mnogość firm obuwniczych i kaletniczych, które zaprezentowały bardzo bogatą ofertę rynkową.

Cieszy mnie bardzo, że miejsca dużych zakładów, których w przytłaczającej większości już nie ma na rynku zajęły tak licznie średnie i małe orzekł K. Klepaczewski. To dobry znak, gdyż te firmy dziś wyjątkowo potrzebują skutecznej promocji w tak prestiżowym wydaniu, jakie zapewnia Poznański Tydzień Mody.

Pozytywnym zjawiskiem według K. Klepaczewskiego jest to, że niektóre firmy garbarskie występowały w duecie z firmami obuwniczymi. To znakomite, gdy promując skórę, wystawcy pokazują, jak wyglądają wyroby gotowe wykonane z tejże skóry. Chcemy tym tropem pójść dalej. Proponujemy przedsiębiorcom prezentacje w tercetach: surowce do produkcji skóry skóra wyroby ze skóry. Ten pomysł zrealizujemy już na jesiennej edycji PTM zapewnił.

Podsumowując wiosenną edycję targów, prezydent garbarzy powiedział:

Moim zdaniem minione targi trwale zażegnały kryzys PTM, a tym samym skutecznie odwróciły negatywną tendencję, jaka pojawiła się w dwóch ostatnich latach. To wielkie osiągnięcie. Tendencję tę musimy wesprzeć w kolejnych sezonach swoją aktywnością i przede wszystkim masową obecnością. PTM jest potrzebny branży i musi być naszym oczkiem w głowie.

Problem parkingów zażegnany

Organizatorzy zrobili ukłon w stronę wystawców, umożliwiając wjazd na teren targowy. Problem z miejscem parkingowym niejednokrotnie był solą w oku właścicieli aut. Dziś został zażegnany miejmy nadzieję, że na zawsze.

Aby zaparkować samochód vis-ş-vis hali targowej, wystarczyło wykupić kartę wjazdową w cenie 30,00 zł. Skończyły się więc czasy, kiedy za godzinę postoju na parkingu targowym płaciło się 100,00 zł tzw. kaucji. Było to bardzo kłopotliwe, szczególnie w przeddzień otwarcia targów, gdy wszyscy przyjeżdżali z całą kolekcją, którą trzeba było wyładować z samochodu, a później ulokować na stoisku. Nieraz doprowadzało to wystawców do frustracji, a ostatniego dnia targów sytuacja powtarzała się. Teraz było inaczej i, jak zapewnił wiceprezes MTP Grzegorz Turkiewicz, tak już pozostanie.

Docenił ten fakt między innymi Rafał Głuchowicz z firmy Limex, który powiedział: Cieszy mnie fakt, że wreszcie został rozwiązany problem parkowania na terenie MTP. Bardzo odpowiadają nam teraz ceny parkingów. Sądzę, że jest to gest organizatorów służący zjednaniu sobie wystawców.

Organizatorzy udostępnili również parking znajdujący się nieopodal hal targowych z tysiącem miejsc parkingowych. Opłata za jeden dzień parkowania waha się w granicach: 16,00 18,00 zł. Uruchomiono także specjalną linię autobusową dla tych, którzy pozostawią samochód przed terenem targów.

Prognoza na jesień

Jak podał wiceprezes MTP Grzegorz Turkiewicz, wystawa jesienna planowana jest w terminie 02-04 września. Sprawą oczywistą jest fakt, że chcielibyśmy spełnić oczekiwania wystawców wyrażających chęć uczestnictwa w następnej tegorocznej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody. Największym i najważniejszym życzeniem firm biorących udział w targach jest duża liczba odwiedzających.

W celu pozyskania gości organizatorzy nadal będą prowadzić promocję Poznańskiego Tygodnia Mody, propagując zasadność uczestnictwa w tej imprezie wystawienniczej.

Elżbieta Roeske, kierownik zespołu organizacji MTP, zapowiedziała ciąg dalszy wzmożonych prac nad przywróceniem targom odzieżowo-obuwniczym świetności i prestiżu, jakim cieszyły się one jeszcze kilka lat temu. Na pewno nie zrezygnujemy z narzędzi, jakimi posługiwaliśmy

się do tej pory, przygotowując wiosenną edycję Poznańskiego Tygodnia Mody powiedziała. Nadal będziemy promować te targi w mediach (prasa, w tym pisma branżowe, radio, telewizja). Nie odstąpimy również od mailingu bezpośredniego zapewniła Elżbieta Roeske.

Grzegorz Turkiewicz uchylił rąbka tajemnicy, mówiąc o planach na edycję jesienną. Chcemy zorganizować Giełdę Wolnych Mocy, której będzie przyświecać hasło: ăMasz wolne moce produkcyjne zaoferuj je na targach w Poznaniu.Ó Wydarzenie to będzie miało formułę stoiska, na którym firmy będą mogły przedstawić swoją ofertę. Chcielibyśmy, by w tym projekcie wzięły udział nie tylko przedsiębiorstwa zajmujące się na co dzień produkcją obuwia, ale i garbarnie czy firmy posiadające w swej ofercie komponenty i maszyny do produkcji obuwia.

Z rozmów przeprowadzonych z wystawcami jasno wynika, że zdecydowana większość z nich pojawi się na jesiennej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody. Pewny jest tego właściciel firmy Cobra, który przekonywał, że na pewno przyjadą jesienią do Poznania. Jesteśmy już po wstępnych rozmowach z kierownikiem działu organizacji MTP Elżbietą Roeske wyznał Dariusz Napora. Chcemy mianowicie wystawić się następnym razem na większej powierzchni i w nowej, zaskakującej formule.

Trzeba pamiętać, że targi sprzyjają transparentności rynku, dają możliwość porównania oferty różnych producentów, tak krajowych, jak i zagranicznych, a zatem wystawiennictwo na targach jest nadal zasadne.

W opinii Kazimierza Klepaczewskiego targi skupiające około 150 wystawców jak na dzisiejsze nowe realia to targi sektorowe na dobrym poziomie. Około 200 firm to targi super. Według tych kryteriów targi dobre zaliczyliśmy w marcu. Targi super są przed nami, tj. na początku września w Poznaniu.

Joanna Banakiewicz-Brzozowska

j.b.