Targi Targi mody w Poznaniu
Targi mody w Poznaniu
31/03/2010

Next Season - kontraktacje odzieży i obuwia organizowane przez zarząd Międzynarodowych Targów Poznańskich spotykają się z dużym zainteresowaniem handlowców, producentów i dystrybutorów. Po raz drugi wystawa została rozszerzona o segment obuwniczy. Większość wystawców z branży obuwniczej stanowili dystrybutorzy zagranicznych marek obuwniczych. W targach wzięły udział dwie firmy zajmujące się produkcją obuwia męskiego – Trio ze Słupska oraz Faber z Kalwarii Zebrzydowskiej.

Dla każdego coś dobrego
Targi były podzielone na cztery ekspozycje: Next Season - Salon Odzieży, Obuwia i Dodatków, Body Style - Salon Bielizny i Mody Plażowej, Fast Fashion Salon Mody oraz Tex-Style Targi Tkanin i Dodatków dla Przemysłu Odzieżowego. W tym samym czasie na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbywał się również Intermasz – Międzynarodowy Salon Maszyn Włókienniczych, Odzieżowych i Obuwniczych. Wszystkie wydarzenia były objęte honorowym patronatem Ministra Gospodarki.
Co mówią liczby?
Organizatorzy odnotowali 12% wzrost liczby zwiedzających w odniesieniu do ubiegłorocznej jesiennej edycji tej imprezy wystawienniczej. Odwiedziło ją bowiem ponad 5500 handlowców - – właścicieli butików i sieci handlowych z całej Europy, a także technologów z Polski i zagranicy, m.in. z Niemiec, Irlandii, Czech, Litwy, Łotwy, Rosji, Wielkiej Brytanii, którzy mieli okazję zapoznać się z ofertą ponad 400 marek obuwniczych i odzieżowych.
Targowi goście specjalni
Wśród gości, którzy odwiedzili targi mody w Poznaniu znaleźli się znani projektanci mody: Bernard Ford Hanaokę, Grażynę Hase, Anna Korytowska, Jagodę Komorowska. Na zaproszenie firmy Fashion Shaz targi odwiedziła Miss Polonia 2009 - Maria Nowakowska.
Jubileusz Next Season

Marcowa edycja wystawy Next Season odbyła się już po raz 10. Jak zawsze, kontraktacje są okazją do zapoznania się z trendami, jakie będą obowiązywać w przyszłym sezonie. Tym razem wystawcy prezentowali ofertę na jesień i zimę 2010/2011. Najnowsze kolekcje przedstawili, miedzy innymi przedstawiciele marek austriackich, belgijskich, brytyjskich, duńskich, holenderskich, niemieckich, polskich, portugalskich, słowackich, szwedzkich, włoskich, a także hiszpańskich i francuskich. Podczas trwającej 3 dni kontraktacji zwiedzający, mogli złożyć zamówienia na kolekcje odzieży damskiej, męskiej, młodzieżowej i dziecięcej, dodatków odzieżowych, obuwia, a także galanterii skórzanej. Zaprezentowana w Poznaniu oferta wyróżniała się wysoką jakością użytych do produkcji materiałów, ciekawym i modnym wzornictwem, a także starannym i estetycznym wykończeniem produktów. Z okazji jubileuszowej edycji Kontraktacji Next Season oraz dwudziestej edycji targów Intermasz podczas Wieczoru Branżowego firmom, które od początku współtworzyły te wydarzenia, wręczono jubileuszowe statuetki.

Fast Fashion
Salon Mody Fast Fashion to możliwość uzupełnienia bieżących kolekcji. W ramach tego segmentu targów handlowcy zamawiali kolekcje na sezon wiosna-lato 2010 oferowane przez firmy z Francji, Polski, Portugalii i Ukrainy.. Wystawcy oferowali odzież damską i dziecięcą, akcesoria, galanterię oraz biżuterię. Oferowany asortymenty zgodny był z najnowszymi trendami mody i utrzymany w atrakcyjnym przedziale cenowym.
Moda na jutro
Częścią marcowego Salonu Mody FAST FASHION był „Projekt FUTURE – ubiory na jutro”, realizowany pod kierownictwem projektantki Ilony Kanclerz. W ramach ekspozycji i codziennych pokazów debiutujący projektanci – absolwenci szkół artystycznego projektowania ubioru i wzornictwa – prezentowali swoje kolekcje, które walczyły o uwagę przedstawicieli branży odzieżowej nieszablonowym wzornictwem, nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i użyciem zaskakujących materiałów. W Salonie Mody Fast Fashion swoją kolekcję pokazała również projektantka mody Olena Molchnowa, uczestniczka Ukraińskiego Tygodnia Mody.
Od teorii do praktyki czyli jak znaleźć receptę zna sukces w branży mody?
Jak sprzedawać modę, w jaki sposób oswajać klientów z nowymi trendami oraz o tym od czego zależy sukces na rynku mody w Polsce i w Europie – to pytania, na które można było znaleźć odpowiedzi ekspertów uczestnicząc w seminariach, które są nieodłącznym elementem targów - podobnie zresztą jak pokazy mody, których - jak zawsze - było w Poznaniu pod dostatkiem. Handlowe pokazy mody odbywały się kilka razy w ciągu każdego dnia targów. Handlowcy mogli za ich pośrednictwem dowiedzieć się jakie tendencje będą obowiązywać w nowym sezonie, a jednocześnie mogli zapoznać się z aktualną ofertą wystawców, których obuwie prezentowały modelki na wybiegu. W ostatni dzień targów odbył się panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli branży odzieżowej i obuwniczej, wystawców oraz mediów branżowych. Próbowano znaleźć receptę na sukces w branży mody, a także zastanawiano się nad miejscem mody w mediach i perspektywami dla polskiego rynku mody na przyszłość. Podkreślono wagę pasji w prowadzeniu odzieżowego biznesu. Po raz pierwszy w Polsce kompleksowe prognozy w modzie damskiej, męskiej i dziecięcej na sezon jesień-zima 2010/2011 oraz wiosna-lato 2011 przedstawiło brytyjskie biuro stylistyczne Mudpie, reprezentowane przez dyrektora Bena Harrisa. Omówione zostały trendy w fasonach, kolorystyce, tkaninach i grafice.


Najlepsze strony i sklepy internetowe
Podczas Fashion Retail Forum rozstrzygnięto konkurs Fashion Website Awards na najlepsze strony internetowe i sklepy on-line w branży mody. W czwartej edycji konkursu nagrodzono sklepy internetowe: „Intymna.pl” (I miejsce), „Areyoufashion.com” (II miejsce) i „Laszafa.pl” (III miejsce). W kategorii „Handel” zwyciężyły firmy Wittchen (I miejsce) oraz Ada Plus i Top Trendy (ex aequo II miejsce), natomiast w kategorii „Producent/ Importer” firmy: Digel (I miejsce), Coats i Dress Code (ex aequo II miejsce).
Kolejna edycja
Następna edycja targów mody w Poznaniu odbędzie się między 31 sierpnia a 2 września. Kontraktacje Next Season będą okazją do zaprezentowania i zakontraktowania przez handlowców kolekcji na sezon wiosna-lato 2011. W Salonie Mody Fast Fashion handlowcy z branży odzieżowej będą mogli zamówić kolekcje jesienno-zimowe 2010/2011. Producenci i importerzy materiałów tekstylnych, pasmanterii oraz dodatków krawieckich na następną edycję targów Tex-Style poczekają do 1 marca 2011. Targi Intermasz zaplanowano na 2012 rok.

J. Brzozowska