Targi Targi w Porto
Targi w Porto
16/08/2005

W dniach 16-17 czerwca b.r. odbyła się 55. edycja portugalskich targów artykułów obuwniczych MOCAP 2005. Impreza, choć ukierunkowana głównie na branżowców, dostępna była także dla szerokiego grona potencjalnych odbiorców.

Wystawa miała miejsce w zabytkowej części Porto nad rzeką Douro, w Edifício da Alfandega – budynku, gdzie niegdyś mieścił się urząd celny. Impreza przyciągnęła ogółem 400. zwiedzających (tylko z branży) oraz 74 wystawców reprezentowanych przez 45 firm specjalizujących się w produkcji obuwia, galanterii skórzanej, akcesoriów i środków pomocniczych oraz 19 firm świadczących usługi związane z przemysłem obuwniczym, co oznacza niemalże 25% wzrost w porównaniu z zeszłoroczną 53. lenią edycją (ogółem 60 wystawców).

W dniach 16-17 czerwca b.r. odbyła się 55. edycja portugalskich targów artykułów obuwniczych MOCAP 2005. Impreza, choć ukierunkowana głównie na branżowców, dostępna była także dla szerokiego grona potencjalnych odbiorców.

Wystawa miała miejsce w zabytkowej części Porto nad rzeką Douro, w Edifício da Alfandega – budynku, gdzie niegdyś mieścił się urząd celny. Impreza przyciągnęła ogółem 400. zwiedzających (tylko z branży) oraz 74 wystawców reprezentowanych przez 45 firm specjalizujących się w produkcji obuwia, galanterii skórzanej, akcesoriów i środków pomocniczych oraz 19 firm świadczących usługi związane z przemysłem obuwniczym, co oznacza niemalże 25% wzrost w porównaniu z zeszłoroczną 53. lenią edycją (ogółem 60 wystawców). Na ten sukces złożyła się w dużej mierze promocja imprezy. Na przeszło 2 miesiące przed rozpoczęciem targów, ich organizatorzy – APICCAPS (Stowarzyszenie Portugalskich Producentów Obuwia, Artykułów Obuwniczych i Galanterii Skórzanej) i ICEP (Portugalski Urząd ds. Handlu i Turystyki) – rozpoczęły szeroko zakrojoną kampanię reklamową, mającą na celu wypromowanie MOCAP, w całej Europie. Oprócz reklam w głównych międzynarodowych pismach branżowych, rozesłano specjalne zaproszenia do przeszło 18000 klientów na całym świecie. Impreza i poprzedzająca ją promocja sponsorowane były przez grupę finansową Caixa Geral de Depósitos oraz ubezpieczyciela kredytowego CESCE.

Na targach tych prezentowały się głównie największe krajowe sławy w produkcji obuwia. Nie zabrakło również młodych talentów w zakresie projektowania, dla których zarezerwowano specjalną przestrzeń wystawienniczą. Swą obecność zaznaczyli także przedstawiciele placówek kształcenia zawodowego takich jak CFPIC – „Zawodowego Centrum Kształcenia w Przemyśle Obuwniczym” (Professional Training Centre for the Footwear Industry) oraz EPF – Szkoły Kształcenia Zawodowego (Professional Training School).

Zdaniem jednego z organizatorów wystawy, APICCAPS, targi MOCAP 55 mają stanowić jedynie preludium do prawdziwej ofensywy, która ma nastąpić w drugiej połowie roku. Te targi portugalskiego obuwia widziane są przez APICCAPS także jako „ważne targi o charakterze preselekcyjnym, które pozwolą portugalskim wystawcom zaprezentować swe najświeższe upodobania, przed główną międzynarodową imprezą, która ma odbyć we wrześniu”. Wystawa ta po raz kolejny była odzwierciedleniem nowej strategii promocji tego sektora, w skład którego wchodzą Targi Portugalskiego Obuwia, oraz wzmocnienia zbiorowej obecności w imprezach międzynarodowych, którego celem jest zmaksymalizowanie exportu firm z portugalskiej branży obuwniczej.

APICCAPS wraz z ICEP, przy wsparciu PRIME – programu promującego modernizację działalności gospodarczej, podejmują szereg inicjatyw marketingowych i promocyjnych w 15 różnych krajach. Akcję tę można uznać za największą ofensywę promocyjną w dziejach portugalskich sektorów reprezentowanych przez APICCAPS, czyli branży obuwniczej, komponentów obuwia, galanterii skórzanej oraz wyposażenia dla tych sektorów, liczącej obecnie około 700 firm.

Dzięki takim inicjatywom, w pierwszej połowie b.r. udział portugalskich firm prowadzących działalność w sektorze obuwniczym w międzynarodowych targach branżowych wzrósł o 60%. W okresie od stycznia do czerwca b.r. odnotowały 252 obecności w głównych międzynarodowych forach. Dla porównania, w analogicznym okresie ubiegłego roku udział ten wyniósł zaledwie 158 firm.

W tym roku APICCAPS we współpracy z ICEP promować będzie uczestnictwo wystawców portugalskich w 30. różnych imprezach na 15 różnych rynkach świata. W realizację tego przedsięwzięcia zainwestowano blisko 10 milionów euro. Zapowiada się, że rok 2005 będzie prawdopodobnie najlepszym rokiem w branży pod względem uczestnictwa Portugalczyków na rynku międzynarodowym.

Nowe rynki

Rosja i Chiny, to dla Portugalczyków potencjalne dwa nowe rynki ekspansji, które liczą się w międzynarodowym sektorze obuwniczym na tyle, by warto było w nie zainwestować. W pierwszej połowie roku, 12 portugalskich firm wzięło udział w „China Shoes” w Dongguan, wystawie organizowanej przez Messe Düsseldorf (GDS), w której uczestniczyło ogółem 18702 firmy (wzrost o 18,7% w zestawieniu z poprzednią edycją), w tym 25,5% stanowili wystawcy i zwiedzający z zagranicy (wzrost o 74,7%). W Rosji, natomiast, na 5600 m2 powierzchni wystawienniczej, jaką zaoferowały targi MosShoes, zaprezentowało się 14 firm portugalskich. W wystawie w Moskwie wzięło udział 300 wystawców z 20 różnych państw oraz 15000 zwiedzających. Skierowanie uwagi na Rosję okazało się być trafnym posunięciem a MosShoes odsłonił się Portugalczykom jako znaczące wydarzenie branżowe oraz ważny krok na drodze do zapoznania się z dzisiejszym obliczem tamtejszego rynku. Warto dodać, iż z dużym prawdopodobieństwem uczestnictwo firm portugalskich na wystawach w Rosji zostanie wzmocnione w najbliższej przyszłości.

INWESTYCJA W NOWATORSKIE KOMPONENTY OBUWIA

Powszechnie wiadomo jest, że na rynku, który odnotowuje tendencje globalnego wzrostu, jakim z pewnością jest sektor obuwniczy, nawet małe szczegóły mogą mieć olbrzymie znaczenie a innowacyjność to potężny atut w wyścigach z konkurencją. W świetle stworzenia porównywalnych zalet w odniesieniu do komponentów obuwia oraz nowych materiałów, począwszy od 2003 r. opracowywany jest w Portugalii projekt Shoemat. Chociaż jego zakończenie przewidywane jest na wrzesień b.r., projekt ten przynosi już rezultaty. Celem projektu dotyczącego materiałów technicznych dla przemysłu obuwniczego jest polepszenie jakości, zwiększenie stopnia internacjonalizacji branży oraz udziału portugalskich firm. Projekt, koordynowany przez Centrum Technologiczne dla Przemysłu Obuwniczego, dąży w jednakowym stopniu także do promowania jakości, funkcjonalności, komfortu, skuteczności ekologicznej, bezpieczeństwa oraz projektów portugalskich komponentów obuwia i materiałów, oraz maksymalizacji nowych możliwości gospodarczych.

Obok firm, autorytetów w dziedzinie nauki i techniki oraz uniwersytetów, w projekcie, którego budżet wynosi 4,2 miliona euro, zaangażowanych jest także ponad 20 osób. Shoemat wspierany jest także przez wyżej wspomniany program PRIME.

Rozwój zaawansowanych procesów farbowania skóry, który umożliwi produkcję małych próbek oraz serii produktów w szerokiej gamie kolorów bez żadnych odpadów, a co za tym idzie, zminimalizowanie kosztów związanych z ochroną środowiska, jest jednym z wielu środków, które mają być wdrożone w ramach projektu Shoemat. Jest on już stosowany w kilku firmach. Obecnie testuje się nowe procesy farbowania materiałów, produkcji tkanin, skóry, korka, materiałów włókienniczych funkcjonalnych, elastomerów oraz termoplastików. Natomiast parę innych rozwiązań, takich jak materiały zapewniające komfort termiczny stosowane przy produkcji obuwia, polepszenie wydajności reaktywnych poliuretanów, nowych klejów oraz rozwiązań dla podeszew i komponentów obuwia, zostanie sfinalizowanych już we wrześniu b.r.

Jedną z większych zasług tego projektu jest także rozwój produkcji obuwia ekologicznego. Oprócz całkowitego rozkład obuwia w celu zmaksymalizowania recyclingu, przedmiotem badań są także ekologiczne skóry i podeszwy. Obecnie na etapie wdrażania jest „RecycleSM” – program który zakłada zwiększenie recyclingu oraz waloryzację fluktuacji na rynku obuwniczym.

Projekt Shoemat może więc stać się znaczącym czynnikiem innowacji i różnicowania w sektorze silnie skoncentrowanym na segmencie obuwia skórzanego, w którym rozwój nowych materiałów może zagwarantować w przyszłości nowe konkurencyjne zalety.

J. Brzozowska