Targi GDS – barometr branży obuwniczej
GDS – barometr branży obuwniczej
05/04/2005

Najnowsze trendy, najmodniejsze buty i niezapomniane pokazy - tak w skrócie można podsumować ostatnią edycję targów GDS odbywających się w Dusseldorfie, na których światowa branża obuwnicza prezentowała kolekcje zimowe.



Projekt o nazwie „Design Attack”, w ramach którego w hali 15 i 16 młodzi kreatorzy wystawiali swoje najnowsze kolekcje, okazał się wielkim sukcesem. Był nastrojowy – zgodnie z hasłem „Cool as Ice” hala 15 została zamieniona w piękny zimowy krajobraz łącznie z górami, śniegiem i górskimi chatkami; inspirujący dzięki najnowszym, „trendy” produktom reprezentującym różnego rodzaju obuwie „lifestyle”; nastawiony na sukces sprzedażowy, ponieważ w projekcie tym udział wzięło wiele renomowanym marek, kupowanych chętnie na całym świecie.



Na wybiegach było modnie i szykownie

Kolejną atrakcję dla odwiedzających stanowiły wspaniałe prezentacje w hali 9 przygotowane we współpracy ze stylistami z całego świata. Ważnym wydarzeniem były pokazy brytyjskiej projektantki Emmy Hope jak również Designers Press Presentation.

Wiele pochwał ze strony sprzedawców detalicznych zebrały pokazy wyszukanych kolekcji prezentowanych w hali nr 9. Uczestnicy tych prezentacji wynieśli z nich wiele wskazówek i podpowiedzi, które pomogą im w optymalny sposób dobrać asortyment na nadchodzący sezon.

Prezentacje adeptów szkoły „Akademie Mode Design Düsseldorf” i „Consorzio Maestri Calzaturieri del Brenta” były komentowane przez specjalistów jako interesujące źródła nowoczesnych inspiracji dla branży.

Wśród niemieckich projektantów obuwia największym uznaniem, obok międzynarodowych osobistości tej branży, cieszyła się gwiazda spotów reklamowych Verona Pooth (dawniej Feldbusch) ze swoją kolekcją obuwia oraz uznana na świecie projektantka Jette Joop.





Słowo od organizatora

- Ogólnie rzecz biorąc targi GDS były bardzo udane. W związku z trudnościami, z jakimi boryka się obecnie branża obuwnicza, liczba odwiedzających nieznacznie spadła, za to naszą imprezę odwiedza coraz więcej specjalistów ds. zakupów z dużym kapitałem finansowym. Otrzymaliśmy wiele pozytywnych opinii ze strony przedstawicieli branży obuwniczej, co do koncepcji „lifestyle”, dlatego też zamierzamy nasze kolejne projekty rozwijać właśnie w tym kierunku” – powiedział Wilhel Niedergöker, Członek Zarządu Messe Düsseldorf GmbH.

Liczba i struktura odwiedzających

Blisko 38 000 specjalistów ds. zakupów (marzec 2004 – 38 131) z około 80 krajów odwiedziło marcową edycję targów GDS, by zapoznać się z szeroką ofertą rynku obuwniczego i na tej podstawie złożyć zamówienia.

W latach 2002-2004 liczba zakładów obuwniczych w Niemczech spadła o około 10proc. , co także znalazło swoje odzwierciedlenie w spadku liczby odwiedzających targi GDS. Podobne tendencje można zaobserwować w innych krajach Europy jak np. we Francji, Hiszpanii czy Włoszech.

Targi GDS to wyjątkowa platforma spotkań producentów i specjalistów ds. zakupów. Ze szczególną radością organizatorzy odnotowali wzrost liczby odwiedzających z Bułgarii, Francji, Grecji, Irlandii, Norwegii, Turcji oraz krajów reprezentujących inne zakątki świata jak np. Brazylię, Chile, Japonię czy Stany Zjednoczone. Liczba odwiedzających z krajów członkowskich Unii Europejskiej (m in. z Belgii, Holandii, Luksemburga, Wielkiej Brytanii, Włoch, Skandynawii i Hiszpanii) utrzymała się na niezmienionym poziomie (11 800 osób). Również przedstawiciele krajów Europy Wschodniej, a w szczególności z Rosji, zaznaczyli swoją obecność na targach GDS – z tej części Europy, imprezę odwiedziło ok. 1000 osób.





Komentarze

Wystawcy i specjaliści odwiedzający GDS komentowali tę imprezę w sposób jednoznaczny: targi te to dla nas duży rynek zbytu, źródło nowych doświadczeń, wiodąca impreza branżowa i wielopłaszczyznowa platforma inspiracji. Pozytywne nastroje panujące w czasie targów znalazły swoje odbicie w zwiększonej gotowości do dokonywania zakupów. I tak ok. 70 proc. wszystkich odwiedzających, spośród których wielu stanowiły osoby dokonujące najważniejszych decyzji zakupowych w firmie, złożyło zamówienia w trakcie targów GDS. Bardzo widoczna była także obecność domów handlowych, których obroty roczne wynoszą ponad 10 mln. euro.



Bogata platforma informacyjna i pokazy na najwyższym poziomie

Zasób informacji dostępnych w trakcie targów był ogromny. Oprócz informacji dających ogólny obraz branży obuwniczej na świecie, organizatorzy mieli do zaoferowania wiele spotkań i szkoleń dotyczących poszczególnych dziedzin związanych rynkiem obuwniczym jak np. spotkanie informacyjne o nazwie „Order - Info” przygotowane przez niemiecki magazyn branżowy TextilWirtschaft, projekt zatytułowany „Dzień sprzedawcy” jak również organizowane codziennie pokazy w ramach Fashion & Trend Forum. W bogatej ofercie imprezy na pierwszy plan wysuwała się niezmiennie koncepcja „lifestyle”. Prowokacyjny projekt „Design Attack” prezentowany w hali 16 jak również czarująca i jednocześnie bardzo oryginalna ekspozycja w hali 9 spotkały się z dużym uznaniem ze strony specjalistów z branży i przez wielu określane były jako bogate źródło inspiracji. Kolekcje autorstwa Emmy Hope i „Designers Press Presentation” reprezentowały iście ekskluzywny styl. Do luksusowej oferty prezentowanej w hali 9 należały zarówno ubiory Jaime Mascaró charakteryzujące się ciekawymi tkaninami i fakturą, wyszukane buty męskie produkowane ręcznie zgodnie ze 150-letnią tradycją rodzinną autorstwa Carminy Shoemaker jak również niekonwencjonalne, i frywolne propozycje Axel n’Rose w duchu „urban style”. Na kreatywność i fantazję postawił także zupełnie inny segment współczesnego rynku obuwniczego. W hali 4 producenci z Azji, którzy ostatnimi czasy odnoszą największe sukcesy w tej branży, pokazali swoje osiągnięcia w trakcie „China Fashion Show”. Potencjał stylizacyjny tych kolekcji podkreślający ich innowacyjność oraz promocję własnych marek został po raz pierwszy zaprezentowany szerszej publiczność osiągając jednocześnie niewątpliwy sukces na tym polu.

Impreza „GDS on Stage” była dobrą formą relaksu na koniec pierwszego dnia targowego jak również okazją do mniej oficjalnych rozmów różnych przedstawicieli branży.



Wiodące trendy

W czasie zimy 2005/06 kozaki będą nieodłącznym elementem garderoby każdej kobiety – zarówno eleganckie, ze szlachetnej skóry jak również bardziej swobodne typu „pionier” oraz modele przypominające buty jeździeckie z grubszego materiału. Jeśli chodzi o kolory, to dominować będą odcienie brązu i koniaku oraz ciemnożółtej kukurydzy. Absolutnym hitem będą pantofle na paski Mary Jane, często w kształcie litery T. Nieważne, czy czubki są zaokrąglone, szpiczaste czy prostokątne – wszystko dozwolone, choć najbardziej trendy będą te pierwsze. Paleta tworzyw na nadchodzący sezon jest bardzo bogata i obejmuje zarówno delikatne jak i grube materiały. Szczególnie popularne będą buty z prawdziwej skóry węża lub krokodyla, jak również materiały je imitujące. Bogato zdobione obuwie z elementami kwiatowymi, wstążkami i kokardkami ze skóry dodadzą do eleganckiego stylu nutkę fantazji. W kolekcji zimowej dużo uwagi poświęcono kolorom, które będą trochę bardziej stonowane. Wśród najważniejszych, obok czerni, brązu i jego jaśniejszych wariantów, należy wymienić odcienie owocu jagody, benzyny (petrol) i rdzawej czerwieni. Propozycje na najbliższy sezon dla mężczyzn to klasyka połączona z nowoczesnością. Zarówno zgrabne pantofle jak i masywne półbuty powinny być w kolorze czerni, brązu lub koniaku.



Terminy kolejnych targów GDS

Przed kolejną edycją targów GDS – The Premier Shoe Event, w dniach od 24-26 lipca 2005, równolegle z wiodącymi w branży targami mody „cpd Düsselodrf”’ odbędzie się druga edycja imprezy o nazwie PRE-GDS. Zdecydowano się na to rozwiązanie, ponieważ obecnie coraz więcej specjalistów swoje poszukiwania dotyczące nowych trendów i kierunków rozpoczyna na długo przed nadejściem nowego sezonu. Przy podejmowaniu decyzji, co do terminu imprezy organizatorzy chcieli uniknąć sytuacji, w której daty dwóch imprez targowych branży obuwniczej nakładałyby się na siebie. W związku z tym najbliższe targi GDS będą trwały od soboty, 18-ego do środy, 21-ego września 2005.



Ramka

Trendy na targach GDS

Na ostatniej edycji GDS najczęściej powtarzane było słowo: botki. Były tam

eleganckie modele z lśniących skór przypominające buty do jazdy konnej i

botki z szerokimi cholewkami, i na masywnych obcasach. Jeżeli chodzi o

materiały, to dominowały przecierane welury i sprane skóry. A więc elegancja z domieszką vintage.

W obuwiu męskim oprócz eleganckich, sznurowanych półbutów królowały

sztyblety. Młodszej klienteli producenci proponowali kowbojki lub kolorowe

buty w stylu hippie.



Kolorystyka

Numer jeden pozostaje czerń, ale coraz częściej pojawiają się różne odcienie brązu - od bardzo jasnego po koniakowy. Nie jest tak kolorowo jak latem, ale niektóre kolory przetrzymały próbę czasu i gdzieniegdzie widać było delikatne róże, niebieskości i zielenie. Także letnie ozdoby w postaci

kolorowych kamieni i połyskującego sztrasu poszły w zapomnienie. Zimą

zastąpią je aksamitne tasiemki, kwiaty ze skóry, nity i aplikacje.



Snikersy nadal na topie

Nie nastąpił zapowiadany wcześniej koniec snikersów. Nadal trzymają się

nieźle i u niektórych producentów należały do najczęściej zamawianych

wzorów. W modzie damskiej snikersy mają dużą konkurencję w postaci wygodnych

botków, ale w modzie męskiej znalazły się w podstawowej kolekcji prawie

każdego producenta. Nie zagrażają one jednak klasycznym wzorom, które są

wiecznie żywe.

J. Brzozowska


Pokazy mody organizowane na targach GDS zawsze cieszą się dużym zainteresowaniemButy dla małych i dla dużych ...