Targi Poznański Tydzień Mody
Poznański Tydzień Mody
19/09/2004

W opiniach wystawców jesiennej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody na temat targów zauważa się pozytywne nastawienie do targów oraz zadowolenie.

Wystawcy generalnie chwalą targi. Zauważają ożywienie tej imprezy wystawienniczej. Najbardziej zaś odpowiadają im niewygórowane ceny, przy czym sugerują, aby zostały one utrzymane na tym samym poziomie.

Firmy biorące udział w targach zauważają, że na lepsze zmieniła się struktura zwiedzających. Są oni bardziej profesjonalni niż dawniej. Jest wśród nich zdecydowanie więcej fachowców, którzy są zainteresowani znalezieniem partnerów. Co ciekawe, coraz częściej na targach podpisywane są zamówienia.



Podczas jesiennej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody odnotowano ożywienie w branży skórzanej. W targach wzięły udział firmy od kilku lat nieprezentujące swoich produktów w Poznaniu, oraz te, które są tam od dawna. Przykładem jest firma Nord, której stoisko było oblegane przez klientów, a swoją ekskluzywną aranżacją przyciągało uwagę uczestników wystawy.

Targi pokazały, że polskie produkty skórzane zwracają uwagę handlowców nie tylko z Polski, ale również z Europy Zachodniej i Wschodniej. Pojawili się kontrahenci z Iranu, Korei Południowej, Brazylii, Indii czy Pakistanu. Zachęciło to wiele firm do deklarowania swojej obecności na kolejnej edycji tej imprezy wystawienniczej.



Dwa łyki statystyki

Prawie 500 wystawców z 25 krajów wzięło udział w tej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody. Odwiedziło ją prawie 9 tysięcy osób. Branżę skórzaną reprezentowało 255 firm. W tym czasie do stolicy Wielkopolski na targi przybyli znaczący goście ze świata mody i przedstawiciele najważniejszych organizacji branżowych. Z naszego sektora pojawili się tam przedstawiciele Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego w osobie prezesa izby - Wiesława Wojasa i dyrektor biura izby Aleksandry Krysiak.

Jak zawsze na targach obecny był prezydent Polskiej Izby Garbarzy, Przetwórców Skóry i Handlu Kazimierz Klepaczewski.



Targi z pozycji wystawców

To, co satysfakcjonuje nas - wystawców jesiennej edycji Poznańskiego Tygodnia Mody to fakt, iż pojawili się nowi klienci zaopiniował R. Głuchowicz (Limex). Odwiedziło nas kilka nowych hurtowni obuwniczych.

Jasno widać, że targi w Poznaniu odradzają się. Warto podkreślić, że koszty wystawiennictwa w ostatnim czasie są korzystne, co jak sądzę jest powodem tak dużego zainteresowania firm tymi targami. Na pewno organizatorzy powinni wziąć to pod uwagę przygotowując się do następnej edycji PTM.

- Jesienna edycja PTM po raz pierwszy od kilku sezonów przypominała prawdziwe targi zauważył Roman Markowski (Multibrand).

Odwiedzający są już w tym momencie bardziej profesjonalnie przygotowani do rozmów. To były pierwsze targi od trzech sezonów, na których klienci składali konkretne zamówienia.

Rozmowy prowadzone na targach są również dużo bardziej konkretne niż wcześniej. Nikt nie mówi: proszę tysiąc par butów. Nikt nie pyta też o to, czy można kupić jedną parę obuwia w trakcie wystawy. Targowi goście wykazują konkretne zainteresowanie kolekcjami, warunkami dostaw itp.

-Podczas jesiennej edycji targów w Poznaniu nasze stoisko odwiedziło bardzo wielu klientów, co szczerze mówiąc, było dla nas sporym, ale jakże miłym zaskoczeniem powiedział Andrzej Milewczyk (Trio). Wśród nich znalazło się wielu nowych kontrahentów (między innymi z Warszawy, Krakowa, Poznania), co utwierdza nas w przekonaniu, że targi takie jak Poznański Tydzień Mody są dobrym sposobem na reklamę firmy i pozyskiwanie nowych odbiorców.

Istotny jest fakt, iż nasze obuwie zainteresowało także klientów zagranicznych, wśród których dominowali kontrahenci z Litwy, Czech i Słowacji.

W Poznaniu wystawialiśmy się po raz pierwszy. Nie można ukrywać, iż w dużym stopniu miała na to wpływ cena powierzchni wystawienniczej, która pozwoliła na prezentację wyrobów także mniejszym firmom.

Myślę, że cena pakietów promocyjnych będzie utrzymana w następnych latach, aby średnie i małe przedsiębiorstwa miały szansę wziąć udział w targach.

Z całą pewnością tę edycję targów możemy uznać za satysfakcjonującą. Duże zainteresowanie naszą kolekcją podczas wystawy przełożyło się na sporą liczbę zamówień, co jest dla nas niezwykle ważne.



Uwagi do terminu wystawy

Kwestia terminu, w którym mają odbywać się targi, jest zawsze kwestią sporną i mimo, iż organizatorzy targów na całym świecie próbują dostosować się do opinii wystawców zawsze jest tak, że dla jednych jest on właściwy, a innym z kolei nie odpowiada. Na targach w Poznaniu pokazaliśmy letnią kolekcję obuwia damskiego oraz kilka wzorów młodzieżowych. - Dla nas najlepszym terminem na zaprezentowanie tej kolekcji byłby październik, chociaż na Zachodzie obuwie wiosenno-letnie pokazuje się właśnie we wrześniu powiedział Rafał Głuchowicz (Limex).



Trochę edukacji...

Organizatorzy, jak zawsze, zaproponowali swoim gościom bogaty program szkoleniowy. Handlowe pokazy i prezentacje trendów na rok 2005 cieszyły się dużym zainteresowaniem. Centralne Laboratorium Przemysłu Obuwniczego przygotowało konferencję "Innowacje a konkurencyjność branży obuwniczej i skórzanej", podczas której poruszono tematy z zakresu konstrukcji obuwia oraz zastosowania nowych materiałów i technologii. Seminarium pt. "Reklamacje jako prezent", przygotowane w ramach Akademii Handlowca przez Agencję Marketingową Punkt, cieszyło się dużym zainteresowaniem osób na co dzień związanych z handlem.

"Sprzedaż w etapach, czyli jak pozyskać i utrzymać klientów" to szkolenie, które pozwoliło dowiedzieć się, jak długofalowo budować siłę przetargową przedsiębiorstwa.

W czasie targów można było również uzyskać informacje na temat zalet i wad faktoringu. Tego bowiem dotyczyło seminarium pt. "Faktoring jak finansować zakupy?".



Wzorowa wystawa

W ramach Salonu Obuwia, Skóry i Wyrobów Skórzanych przygotowano także ekspozycję wzorcowych wystaw sklepowych. Jest to przedsięwzięcie Agencji Marketingowej Punkt, która wiedząc o tym, jak bardzo odpowiednia witryna sklepowa wpływa na sukces sprzedaży, uczy, w jaki sposób komponować dekoracje.



Nagrodzeni złotem...

Tradycją Międzynarodowych Targów Poznańskich jest przyzanawanie wcześniej zgłoszonym do konkursu wystawcom targów Złotych Medali Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Bardzo dużym zaskoczeniem jest fakt, iż na 12 przyznanych medali aż 9 otrzymały firmy z branży skórzanej. Doskonale pamiętam, jak jeszcze dwie edycje wcześniej do konkursu o Złoty Medal nie startowało żadne przedsiębiorstwo z naszego sektora! Laureatów konkursu o Złote Medale, spośród wyrobów zgłoszonych do konkursu i prezentowanych podczas Poznańskiego Tygodnia Mody, wyłonił sąd konkursowy.



Wieczór Branżowy

W Poznański Tydzień Mody wrasta

Wieczór Branżowy organizowany pod

patronatem "Świata Butów" i drugiego czasopisma branżowego z naszego wydawnictwa "TextilWirtschaft/Moda Forum". To nieoficjalne spotkanie cały czas zyskuje dużą aprobatę uczestników tych targów. Stwarza ono możliwość wymienienia informacji branżowych w tzw. kuluarach, spotkania się z dawno niewidzianymi kolegami z branży, jak również nawiązania nowych kontaktów handlowych.



Nowa edycja pod nową nazwą

Wszystkie trzy dni Poznańskiego Tygodnia Mody wypełnione były pokazami mody, seminariami, szkoleniami oraz spotkaniami oficjalnymi i roboczy-

mi o charakterze biznesowym, które spotkały się z zainteresowaniem i uznaniem zarówno wystawców, jak i targowych gości.

Kolejna edycja wystawy w Poznaniu, skierowanej do branży obuwniczej i odzieżowej, odbędzie się w terminie od 1 do 3 marca 2005 roku pod nazwą Poznańskie Dni Mody.

J. Brzozowska


Firma Mateo również była obecna jesienią na targach w PoznaniuStoisko firmy Nord Na PTM jesienią 2004 roku